Det svært krevende arbeidet med å tømme Northguider for diesel er i gang.Foto: KV Svalbard
Det svært krevende arbeidet med å tømme Northguider for diesel er i gang.Foto: KV Svalbard

Dieseltømminga er i gang. - Berginga er på det mest krevende stedet på jordkloden

Kystvakten er i gang med å tømme Northguider for diesel. Et svært krevende arbeid. Og nå truer også et varslet uvær.

Miljø
Jørn Mikael Hagen
Mobil 91805828
9. januar 2019 14:44Oppdatert:
9. januar 2019 14:50

- Personellet jobber rett og slett i et lite helvete, sier KVs aksjonsleder Rune Bergstrøm til Fiskeribladet.

I skrivende stund har de tømt den første containeren med diesel fra tråleren. Og de vil arbeide så lenge været tillater det.

Uvær truer

For om ikke bergingsarbeidet i seg selv er krevende nok, så er et uvær med vind i storm styrke i kastene på vei mot dem.

- Det er et svært krevende arbeid på et av de mest utfordrende steder på hele jordkloden. Vi har et ekstremt tydelig fokus på personellets sikkerhet da det er veldig langt til lege, forklarer Bergstrøm.

De har lyssatt hele området med kraftige lyskastere, noe som er helt nødvendig nå i mørketida. 

- Men gangen videre er høyst usikker. Kommer det snøbyger eller tåke kan det hende vi ikke klarer å ta oss til havaristen, sier han.

Tidligere ble det klart at de ikke har pumper store nok til å pumpe dieselen direkte fra «Northguider» og inn i kystvaktskipet. Så dieselen må først pumpes i containere og deretter om bord på KV «Svalbard», noe som gjør arbeidet ytterligere mer tidkrevende.

Gjenstår flere hundre runder

Da Fiskeribladet snakket med Bergstrøm har de akkurat unnagjort én pumperunde. To containere er i bruk, der hver har et volum på en kubikk. Men for å ivareta sikkerheten velger de å fylle dem med maks 800 liter diesel av gangen, før dieselen pumpes videre til kystvaktskipet.

- Det gjenstår flere hundre slike runder, og arbeidet er beregnet til å ta til sammen minst fire døgn. Men dét er umulig å klare sammenhengende, så dette vil strekke ut i tid, da vi hele tiden må se an vær- og issituasjonen, sier han.

Han forteller at gangen videre i arbeidet er umulig å slå fast grunnet de mange utfordringene som konstant truer. Målet er å klare og tømme båten for all diesel. Eller ihvertfall så mye som mulig for å begrense skader på havmiljøet, for som Bergstrøm sier: - Oppstår det en situasjon der personell er i fare, må deres sikkerhet prioriteres foran eventuelle miljøskader.

Roser reder

Han roser og innsatsen til «Northguiders» reder. 

- De kjenner alle kriker og kroker på båten og er svært viktig i at vårt arbeid blir så effektivt som mulig, forklarer han.

Skadeomfanget på havaristen er fremdeles usikkert, så et eventuelt slep av båten kan han fremdeles ikke si noe om.

Akkurat nå fortsetter arbeidet for fullt med å tømme så mye diesel de klarer før uværet setter inn sent i kveld. Bergstrøm sier de har løpende dialog med Meteorologisk institutt.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00