BEKYMRET: Norsk makrell promoteres i en japansk dagligvarebutikk i byen Sendai.Pelagisk forenijng er bekymret over hvor lite penger som brukes på promotering av sild og makrell.Foto: Anders H. Furuset
BEKYMRET: Norsk makrell promoteres i en japansk dagligvarebutikk i byen Sendai.Pelagisk forenijng er bekymret over hvor lite penger som brukes på promotering av sild og makrell.Foto: Anders H. Furuset

Å spare seg til fant

Marked må bygges, utvikles og vedlikeholdes. Ikke en gang Coca Cola eller andre merkevarer som har tilnærmet verdensherredømme hviler på laurbærene.

Leserinnlegg
Skrevet av8. juni 2018 16:05Oppdatert:
8. juni 2018 16:12

- Og kanskje det er nettopp derfor de har et verdensnavn?

Så hvorfor skal markedsføringen av pelagisk fisk legges nesten brakk? De som sier det er dyrt å drive markedsføring, må huske hva kostnaden er når man ikke markedsfører. Det er å spare seg til fant.

Vi er derfor helt enig i Sildelaget sine innvendinger mot kuttene i markedsavgiften til Norges Sjømatråd.

I høringssvar har vi gitt utrykk for dette. I årsmeldingen vår var daværende styreleder Jonny Lokøy ute og advarte mot utviklingen og sa at godt markedsarbeid gir høyere etterspørsel og høyere pris. Sjømatrådet må få styrket arbeidet sitt i salg av pelagiske arter, ikke kuttet.

Vi frykter ytterligere kutt i markedsavgiften til Sjømatrådet vil få negative utslag.

Sjømat fra Norge har opparbeidet seg både status og en solid plass i markedet. Vi frykter ytterligere kutt i markedsavgiften til Sjømatrådet vil få negative utslag. Verdien på både sild og makrell synker, og mens «Sjømatrådet tilpasser seg sine nye rammebetingelser» så risikerer pelagisk næring å tape store summer og andeler i våre beste markeder.

Statssekretær Veronica Pedersen sier det er gjort en helhetlig vurdering. Da parkeres fiskeflåten på sidelinjen. Deres protester er ikke tatt høyde for i kuttene til Sjømatrådet. Hun sier også at Sjømatrådet må få tid til å tilpasse seg. Det ble ikke gitt tid til tilpassing da markedsavgiften ble redusert i første omgang. Og mens Sjømatrådet tilpasser seg, så driver konkurrentene våre og markedet og tilpasser seg hverandre.

Vi kan levere sunn, god og bærekraftig mat til millioner av mennesker i hele verden. Men vi er ikke de eneste som kan det. Likevel kutter norske myndigheter i markedsføringen av pelagisk fisk. Pelagisk Forening er som Norges Sildesalgslag hoderystende uenig i dette.

Sjømatrådet må styrke arbeidet med salg av pelagisk fisk. Da må markedsavgiften økes. Og når en næring ber om å få betale høyere avgift, da bør styresmaktene forstå at det er alvor.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

Små endringer i eksportverdien i juli

Kommentar
11. august 2020 14:25

- EU-toll hindrer ikke norsk videreforedling

Leserinnlegg
11. august 2020 09:24

Ein stad går grensa

Kommentar
10. august 2020 19:30

Planlegg kysten for matproduksjon!

Kronikk
9. august 2020 13:44

Svak krone stimulerer sjømateksporten i 2020

Leserinnlegg
6. august 2020 08:29

Jasså, går det ikke an?

Kommentar
4. august 2020 07:32

Debatt: - Vi er bekymret for sjøfolkene

Leserinnlegg
3. august 2020 12:08
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.