Irene Lange-Nordahl, samfunnskontakt i SalMar Nord AS. Arkivfoto: Nils Torsvik
Irene Lange-Nordahl, samfunnskontakt i SalMar Nord AS. Arkivfoto: Nils Torsvik
Irene Lange Nordahl om Kystens Hus:

«Moderne kystkultur i praksis»

- Det å samle så mange ulike aktører inn i samme bygg innebærer at en legger til rette for nye og spennende muligheter og koblinger i ei næring i vekst.

Kystens Hus
Jørn Mikael Hagen
Mobil 91805828
13. desember 2015 11:16

FiskeribladetFiskaren har stilt flere av leietagerne i Kystens Hus de samme spørsmålene om livet i Kystens Hus. Her følger svarene til Irene Lange Nordahl, regional samfunnskontakt i SalMar Nord AS:

1) Hvilken rolle spiller din bedrift i konseptet Kystens Hus?

– SalMar er en av landets ledende og mest effektive havbruksaktører, og vårt selskap er den største havbruksaktøren i Troms og Finnmark. 

Vi har et avdelingskontor i Kystens Hus i Tromsø, og vi har sett det naturlig å etablere oss i dette miljøet i «ishavsbyen», som vi håper skal føre til spennende synergieffekter.
Det å samle så mange ulike aktører inn i samme bygg innebærer at en legger til rette for nye og spennende muligheter og koblinger i ei næring i vekst.

2) Tromsø er en av landets største fiskerikommuner. Hvordan kan man gjøre dette mer synlig i sentrumsområdene? Hvor viktig blir Kystens Hus i dette arbeidet?

– SalMar mener at Kystens Hus er viktig for å synliggjøre sjømatnæringen, og havbruksnæringen spesielt, som en viktig vekstnæring langs kysten. Dette er moderne kystkultur i praksis. Det å være så sentralt plassert i bybildet gjør at det er mulig å vise frem sjømatnæringen som en fremtidsnæring, med fokus på teknologiutvikling og industriell utvikling – og få fram at de største mulighetene for vekst er i nord.

3) Hvordan kan Kystens Hus bidra til utvikling av sjømatnæringen i hele Nord-Norge?

– Når sjømatnæringen får en så fremtredende plass i bybildet i Nord-Norges største by, så håper vi i SalMar at dette vil bidra til økt positiv oppmerksomhet for næringen. Dette håper vi vil bidra til at befolkningen og beslutningstakere skal fatte økt interesse for alle de muligheter som denne næringen innebærer. 

Vi ser at stadig flere unge mennesker fatter interesse for næringen, blant annet ser vi dette gjennom økte søkertall til Fiskerihøgskolen. Nå er det viktig at flere får øynene opp for at vi i nord har fantastisk store muligheter for utvikling i egen landsdel.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her følger svarene til Kristian Prytz, fagsjef i Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF):

1) Hvilken rolle spiller din bedrift i konseptet Kystens Hus?

– FHF er leietaker i Kystens Hus (via Sjømatrådet), og har samlokalisering med Sjømat Norge og Sjømatrådet. FHF er sjømatnæringens eget forskningsfond og finansierer forskning for alle deler av næringen. Informasjon og formidling av forskning til aktører i næringen er avgjørende for at dette skal komme til nytte for de som finansierer ordningen.

zoomKristian Prytz, fagsjef i Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) (Foto: Thor Nielsen)
Kristian Prytz, fagsjef i Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) (Foto: Thor Nielsen)

2) Tromsø er en av landets største fiskerikommuner. Hvordan kan man gjøre dette mer synlig i sentrumsområdene? Hvor viktig blir Kystens Hus i dette arbeidet?

– Kystens Hus er et sentralt bygg i Tromsø og kan være et verktøy for å vise bredden i sjømatnæringen lokalt og nasjonalt. 

3) Hvordan kan Kystens Hus bidra til utvikling av sjømatnæringen i hele Nord-Norge?

– Kystens Hus har mulighet til å skape en arena for profilering av sjømatnæringen i hele landsdelen. Det er mange kompetente bedrifter i Kystens Hus som kan bidra til å understreke betydning av sjømatnæring nasjonalt.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.