Prozero 8 m Full cabin DC er bygget i kompositt og etter samme tegninger som Offshore Fast Rescue Boat. Dette gir ett godt skrog med høy retningstabilitet og gode sjøegenskaper, opplyses det i en pressemelding fra båtprodusenten Prozero. De har spesialisert seg på båter til både offshore og havbruk, og har også tidligere levert båter i dette segmentet.

Daglig leder i Havkar Drift AS, Johannes Møgster, opplyser i meldingen at det nye fartøyet skal brukes på lokasjoner i Kinn- og Bremanger kommune i Vestland fylke. Disse lokasjonenen tilhører Austevoll Melaks, Langøylaks AS og Troland Lakseoppdrett AS og driftes av Havkar Drift AS.

Tekniske spesifikasjoner
  • Byggematerial: Kompositt
  • Mål: Lengde 7,95m Bredde 2,78. Dybde 0,8
  • Fart: +35 knop
  • Antall personer.6
  • Motor: Volvo Penta D4 300
  • Fremdrift: Volvo Penta Stern drive
  • Baugpropell Lewmar 2kW,
  • Interceptors: Hydrotab 320BT
  • Kartplotter: Lowrance HDS 9 LIVE 3-in-1
  • Radar: Lowrance Broadband Radar 3G
  • VHF: Simrad rs20s

Dette er lokasjoner som det er forholdsvis lang avstand til og som er værutsatt:

- Ved å kunne ha ett lavt drivstofforbruk og høy fart blir det en fin bespare. Vi ser frem til og ta denne båten i bruk i dette området med krevende vær og røffe sjøforhold sier Johannes Møgster i pressemeldingen.

Under testen oppnådde de en fart på + 35 knop med fulle dieseltanker og fem personer om bord.

Fra venstre: Kjetil Nygård Daglig leder ProZero Norge, Henrik Sonne Senior Project Manager Tuco DK,Johannes Møgster Daglig leder Havkar Drift og Kenneth Seljen driftsteknikker Havkar Drift. Foto: Prozero