Flere stortingspolitikere stiller spørsmål ved beredskapen på Svalbard etter at tråleren «Northguider» grunnstøtte i Hinlopenstredet forrige fredag. Det melder NRK.

Det eneste egnede bergingsfartøyet befant seg 1000 kilometer fra Longyearbyen da tråleren gikk på grunn i et naturreservat.

– Jeg forventer at de ansvarlige gjør en vurdering av om beredskapen har vært god nok. Tid er en svært avgjørende faktor som kunne utløst en svært kritisk situasjon her.

Det sier Torbjørn Bongo, forbundsleder i Norges Offisers- og spesialistforbund som i mange år har vært offiser hos Kystvakten, og er vara stortingsrepresentant for Ap i Troms.

Torbjørn Bongo (t.v) Foto: Fartein Rudjord

KV «Barentshav» lå ved Bjørnøya og var det nærmeste mulige bergingsfartøyet. Men fartøyet kunne ikke seile inn i havariområdet da det var mer is der enn det skipet er konstruert for å håndtere.

Redningsmannskaper på Sysselmannens to helikoptre gjennomførte redningen og hentet besetningen på 14 uten støtte fra noe skip.

KV «Svalbard», som er sertifisert for å seile i islagte farvann, befant seg på kystvaktbasen på Sortland, mer enn 1000 kilometer unna Longyearbyen.

Sysselmannens spesialbygde oljefartøy «Polarsyssel», med helikopterbase som skal sørge for beredskap og sikkerhet i farvannene, ligger i vinteropplag i Ålesund i tre måneder hver vinter på grunn av økonomi.

Finnmarks stortingsrepresentant for Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, har overfor iFinnmark beskrevet beredskapen i etterkant av havariet for en skandale, og vil ta saken opp på Stortinget nå i januar.

Geir Adelsten Iversen Foto: privat

Beredskapsdirektør i Kystverket Johan Marius Ly sier til NRK at Kystverket vil evaluere beredskapen i etterkant av havariet i Hinlopenstredet, og synes det er naturlig at politikerne gjør det samme.