GRØNT GREP: Havnedirektør Jørn-Even Hanssen og prosjektleder Vilhelm Hoel i Arctic Energy Port Tromsø AS ved Tromsø Havn, som etter hvert skal kunne tilby alle besøkende fartøy landstrøm.Foto: Jørn Mikael Hagen
GRØNT GREP: Havnedirektør Jørn-Even Hanssen og prosjektleder Vilhelm Hoel i Arctic Energy Port Tromsø AS ved Tromsø Havn, som etter hvert skal kunne tilby alle besøkende fartøy landstrøm.Foto: Jørn Mikael Hagen

Nå blir det lettere for fiskeflåten å være miljøvennlig i landets største fiskerihavn

Cruiseskip blir ofte stemplet som miljøverstinger, men i Tromsø står fiskeflåten for et betydelig større klimagassutslipp. Nå iverksetter Tromsø Havn grønne tiltak som gagner alle.

Miljø
Jørn Mikael Hagen
Mobil 91805828
12. september 2020 18:03

- Isolert sett er det lite forurensning fra hvert enkelt fiskefartøy, men ettersom vi er landets største fiskerihavn er det mengden fiskefartøy som til sammen utgjør størsteparten av klimagassutslippene fra flåten, skynder havnedirektør Jørn-Even Hanssen og prosjektleder Vilhelm Hoel i Arctic Energy Port Tromsø AS seg å påpeke.

Ønsker flere fiskebåter

For fiskeflåten ønsker Tromsø kommune å beholde, og helst lokke til seg, enda flere. Og der tror de at de vil lykkes når de snart kan tilby landstrøm til alle som gjester Tromsø Havn.

Tromsø Havn og Troms Kraft har besluttet å inngå et samarbeid om elektrifisering av Tromsø havn. Og har med det dannet et nytt selskap, Arctic Energy Ports AS.

- Tromsø by har tidvis store utfordringer når det gjelder luftkvalitet. Det må vi få gjort noe med. Da vil det å tilby landstrøm til skip som gjester byen være et stort bidrag. Skipstrafikken står for 34 prosent av klimagassutslippene i Tromsø, og av denne andelen står igjen fiskeriflåten for 34 prosent av utslippene, sier Hanssen.

Passasjertrafikken utgjør 19 prosent av skipstrafikkens klimagassutslipp i Tromsø. Cruiseskip står for 10 prosent, mens 13,7 prosent er uklassifisert.

zoomGOD OVERSIKT: Havnedirektør Jørn-Even Hanssen i Tromsø Havn har god oversikt over skipstrafikken til og fra Tromsø med sin spektakulære kontorutsikt over Tromsøysundet.
GOD OVERSIKT: Havnedirektør Jørn-Even Hanssen i Tromsø Havn har god oversikt over skipstrafikken til og fra Tromsø med sin spektakulære kontorutsikt over Tromsøysundet.

Vil merkes på luftkvaliteten

Hanssen og Hoel forteller at det foregår svært mye på elektrifiseringsområdet over hele Norge, og trekker særlig frem Bergen og Båtsfjord som allerede har gjort mye. 

- Det er viktig å signalisere en evne og vilje til å ta grønne grep, og etter hvert også kunne tilby nye energiformer som blant annet LNG (gass) og hydrogen, sier Hoel.

Maritim elektrifisering er ikke bare godt for miljøet. 

- Det vil merkes på luftkvaliteten at flåten ikke ligger til kai og brenner diesel, men det medfører også en betydelig støyreduksjon da man slipper during fra generatorer. Noe som betyr økt velferd for dem som arbeider om bord i båtene. Og til og med for hotellgjester, da hoteller som ligger nær Tromsøysundet ofte får klager på støy fra gjester som har vindu mot havna, fortsetter Hanssen.

zoomOVERSIKT: Tromsø med oversikt over havnene til Tromsø Havn.
OVERSIKT: Tromsø med oversikt over havnene til Tromsø Havn.

Kan tilby tjenester til andre

Tromsø Havn har tre havneutsnitt: Sentrum, Breivika og Grøtsund. Den største fiskeflåten benytter seg mest av anlegget i Breivika, der byens nye fryseanlegg ligger. Sjarkflåten legger seg gjerne i indre havn i sentrum, der de kan gå rett fra båt og benytte seg av byens mange tilbud.

Tromsø har i tillegg flere private havneanlegg, og Hoel sier Arctic Energy Ports AS kan tilby å utbedre infrastruktur også for disse havneanleggene - i tillegg til andre havneanlegg i den nordlige landsdelen.

- For ettersom også redere må tilpasse fartøyene for landstrøm, er det viktig at de føler de får noe igjen for sine investeringer. Derfor er det viktig at flest mulig havneanlegg i landsdelen etterhvert kan tilby sine gjester landstrøm, forklarer han og påpeker at Enova har gode tilskuddsordninger for flåten som ønsker å ta del i det grønne skiftet.

Også Tromsø Havn og Troms Kraft vil søke støtte fra Enova. For det å kunne tilby landstrøm til 9000 fartøy i året koster dyrt.

- Om lag 200 millioner kroner, vil jeg anslå. Men når flere benytter seg av tilbudet vil enhetskostnadene gå ned, forklarer havnedirektør Hanssen.

Ledende miljøhavn

9000 årlige fartøy betyr om lag 1,2 millioner tonn gods og mer enn 1 million passasjerer. Skipstrafikken har alltid vært og er svært viktig for både byen og regionen.

- Havna er et digert energi- og logistikknutepunkt der hav møter land. Da er det viktig at knutepunktet har et tydelig fremtidsrettet, grønt fokus. At vi som landets største fiskerihavn kan tilby fiskeflåten moderne og miljøvennlige tjenester er svært viktig for oss. Når dette står ferdig om to-tre år, håper jeg vi alle kan være stolte av at Tromsø har tatt posisjon som den ledende miljøhavnen i arktisk, sier Hanssen.

Hanssen og Hoel understreker at prosjektet også er blitt heiet fram politisk både fra kommune og fylke. Tromsø kommune eier 100 prosent av Tromsø Havn og 40 prosent av Troms Kraft.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.