KVALITET: Seniorforsker Silje Kristoffersen i Nofima med flott skre hos Lerøy Norway Seafoods i Melbu. Mer åpenhet rundt levering og priser må til for at kvaliteten skal bli bedre, mener Fiskeribladet.Foto: Ole Åsheim/Nofima
KVALITET: Seniorforsker Silje Kristoffersen i Nofima med flott skre hos Lerøy Norway Seafoods i Melbu. Mer åpenhet rundt levering og priser må til for at kvaliteten skal bli bedre, mener Fiskeribladet.Foto: Ole Åsheim/Nofima

Fiskeribladet mener: Mer åpenhet i næringen kan bidra til bedre kvalitet

Leder
30. august 2020 20:03

Den siste tiden har kvalitetsspørsmålet blitt aktualisert igjen, etter at en Domstein-leder skjøt fra hoften mot fiskeprodusentene i nord. Utspillet var svært generelt, og sjefen i Norges Råfisklag mener skytset må rettes mot de enkelte aktørene - ikke mot en næring i en hel landsdel. Det har han nok rett i, men likevel bør ikke kvalitetsdebatten drukne i en diskusjon rundt form og farge. 

Kvalitet på norske fiskeprodukter er dessverre en debatt som til stadighet dukker opp. Vi vet at fiskerne i alle tider har vært opptatt av det store halet, den store fangsten, men det er sjeldent forenelig med kvalitet. Samtidig har vi hatt en rekke diskusjoner rundt kvaliteten på snurrevad og fisk som tas langt til havs på sommerhalvåret.

Nordmenn flest spiser mindre og mindre fisk. Sushibølgen er over, og selv om en del store selskaper lager gryteklare produkter i alle verdens ulike varianter, peker pilene feil vei. Utviklingen bør bekymre en hel sjømatbransje, og sett i dette lyset er det ikke bra at landets sjømatselgere sender produktene i retur på grunn av kvaliteten.

Råfisklagssjef Svein Ove Haugland mener kritikken fra regionsjefen er for unyansert. Han vil heller at den enkelte produsent skal refses. Han har et poeng, men samtidig forstår vi fiskekjøperen som ikke nødvendigvis vil legge seg ut med sine kundekontakter. Da er det lettere å skyte mot alle. Domstein-topp Atle Jakobsens kritikk bør vi derfor ta på alvor.

At den samme kvalitetsdebatten til stadighet blir aktualisert, bør bekymre Råfisklag-sjefen.

Vi håper Haugland heller kan se bak generaliseringen, og gripe fatt i det som virkelig er problemet, nemlig at kvalitetsdebatten til stadighet aktualiseres. Det bør bekymre langt mer enn at noen er litt sleivete i kommentaren. 

Vi tror Råfisklaget fremdeles har en jobb å gjøre med å bevisstgjøre aktørene om at det er mat de jobber med, og ikke bare en vare de skal tjene penger på. Samtidig er vi enig i at det er på tide å ansvarliggjøre den enkelte, men da må Råfisklaget legge til rette for at slik informasjon blir offentlig. Hittil har de vært lite villige til å bidra til at bransjen og forholdene i den skal være mer transparent for omverden.

Autolinefiskeren John Husby ble i fjor kåret til årets kvalitetsfisker. Han sa at yrkesstolthet var selve drivkraften for å få slutt på bilder av skadet fiskekjøtt. Det bør ikke være det samme for fiskerne hvordan leveransen ser ut, bare pengene kommer inn på konto, sa han. Kloke ord, for uansett produkt bør det være aller viktigst å levere prima kvalitet. Og da må bransjen også tåle åpenhet om de som jukser - både med priser, kvalitet og mengde.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.