- Bodø/Glimts suksess gjør mye for lakseselskapenes stolthet

Det er vanskelig å si hva markedsføringsverdien for laks er med Bodø/Glimts suksess. Men suksessen betyr mye for lakseselskapenes stolthet, mener laksenestor og mangeårig Glimt-sponsor, Kjell Lorentsen.

Havbruk
Agnar Berg
Telefon 75 54 49 21
Mobil 932 56 324
18. juli 2020 12:00
zoomFOTBALL OG LAKS: Bodø/Glimt har stor suksess denne sesongen. Bodø-klubben har vunnet åtte av åtte kamper. Klubben er blant annet sponset av laksenæringen i nord.Foto: Kent Even Grundstad
FOTBALL OG LAKS: Bodø/Glimt har stor suksess denne sesongen. Bodø-klubben har vunnet åtte av åtte kamper. Klubben er blant annet sponset av laksenæringen i nord.Foto: Kent Even Grundstad

- Den generelle markedføringseffekten suksessen til Glimt har for oppdrettslaks er vanskelig å måle. Men for lakseselskapene betyr det mye for stoltheten i hele organisasjonen, sier Kjell Lorentsen i havbruksselskapet Gifas/Gigante Havbruk.

Etappeseier til Glimt

zoomKjell Lorentsen i Gifas og Gigante Havbruk.
Kjell Lorentsen i Gifas og Gigante Havbruk.

Lorentsen opplyser at Gigante i om lag 20 år har sponset Bodø/Glimt.

Gigante har også en eierpost på 76 prosent i hjemmearenaen til Bodø/Glimt, Aspmyra.

Bodø/Glimt er det førte eliteserielaget til å vinne de åtte første kompene i samme sesong siden det ble en toppserieavdeling i 1961/1962, og må dermed sies å ha vunnet en etappeseier på veg mot seriemesterskapet.

To aktører i laksenæringen er hovedpartnere for sponsing av fotballaget fra Bodø. Det er til sammen fire hovedpartnere.

Det er «Laks er viktig for Nord-Norge», eller Laks.no, som det står på draktene til Glimtspillerne og Salten Aqua.

Sjømatsponsorer

Det er lakseoppdrettsselskapene Gifas/Gigante Havbruk, Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfisk som eier om lag en tredel hver i Salten Aqua.

I Salten Aqua- paraplyen er det blant annet et lakseslakteri, eksportselskap og smoltfabrikk.

Lorentsen sier at det er interessant å merke seg at tre av de mest profilerte lagene i eliteserien er støttet av selskaper i sjømatbransjen.

Glimt av laksenæringen i nord, Rosenborg av Salmar og Molde av et Kjell Inge Røkke-selskap.

Det viser betydningen av kysten i dag, sier han.

Det skal også nevnes at Lerøy er en av sponsorene til Brann.

Fra Brann til Glimt?

Lorentsen sier at han forsøker å få med seg hjemmekampene.

Han tror imidlertid ikke at det blir å surfe inn til seriegull for Glimt.

- Hver kamp lever sitt eget liv, sier han.

Jarle Solemdal fra Askøy utenfor Bergen er viseadministrerende direktør i Salten Aqua og fungerer for tiden som sjef i selskapet.

zoomKLUBBFARGENE: Administrerende direktør Geir Wenberg (t.h.) og viseadministrerende direktør Jarle Solemdal i Salten Aqua tropper opp på kampene til Bodø/Glimt med Glimt-skjerfet.
KLUBBFARGENE: Administrerende direktør Geir Wenberg (t.h.) og viseadministrerende direktør Jarle Solemdal i Salten Aqua tropper opp på kampene til Bodø/Glimt med Glimt-skjerfet.

Solemdal sier at han bruker å gå på hjemmekampene til Glimt, påkledd Glimt-skjerfet.

- Men jeg hadde det ikke på da Glimt spilte mot Brann, sier han.

Solemdal sier at han kan komme til å skifte absolutt favorittlag om Glimt tar gull i år.

Positivt for laksenæringen

Solemdal sier at Glimt-suksessen er positiv for hele landsdelen.

Den er også positiv for laksenæringen.

- Vi blir synlig i en positiv sammenheng, sier han.

Det er enkeltselskaper som er med i Laks.no.

Det er Sjømat Norge som administrer Laks.no, og lakseselskapene som er med bidrar med sponsorpenger til Glimt.

Også i dårlige tider

- Laksenæringen i nord har hatt stor glede av å engasjere seg i Glimt. Det er mange trivelige mennesker i Glimt, og glimtspillerne har reist ut til lakseselskapene på kysten og spilt fotball med de lokale. Det har betydd mye for de samfunnene, sier kommunikasjonssjef Øyvind André Haram i Sjømat Norge.

Haram sier at Laks.no har hatt en langsiktig strategi med sponsingen. De betyr at de har sponset laget når det ikke har gått så godt også.

Laks på menyen

Haram sier at når laksenæringen i nord går inn med penger i Glimt, har de også «krevd» at Glimtspillerne har laks på menyen.

Haram sier at det har de også, minst en gang i uka til lunsj.

zoomKommunikasjonssjef Øyvind André Haram i Sjømat Norge
Kommunikasjonssjef Øyvind André Haram i Sjømat Norge

- Så om Glimt-spillerne var vegetarianere, så ville de ikke fått penger fra laksenæringen?

- Jeg tror ikke de ville ha vært der de er nå med en vegetardiet. Laks og annen proteinrik mat er viktig for topp ytelse, sier Haram.

Greit å tape for Glimt

Harams favorittlag er Ålesund siden han er fra de trakter.

AaFK er et av lagene som har møtt Glimt, og fått skikkelig bank.

- Jeg har et lite hjerte for Bodø/Glimt også. Så det var greit. Men det ville det ikke ha vært om AaFK hadde tapt for Molde eller Rosenborg.

Glimt har vært nordnorsk mester ni ganger, norgesmester to ganger - og har fire sølv i eliteserien.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.