REVOLUSJONERTE NÆRINGEN: Den første norske oppdrettslaksen har passert samlebåndene hos Hav Line i Hirtshals. Slakteskipet «Norwegian Gannet» kan alene ta unna nærmere 15 prosent av den samlede norske lakseproduksjonen.Foto: Tomm W. Christiansen
REVOLUSJONERTE NÆRINGEN: Den første norske oppdrettslaksen har passert samlebåndene hos Hav Line i Hirtshals. Slakteskipet «Norwegian Gannet» kan alene ta unna nærmere 15 prosent av den samlede norske lakseproduksjonen.Foto: Tomm W. Christiansen

Fiskeribladet mener: Fiske(båt) farsen Erna skulle vært foruten

Leder
27. juli 2020 19:02

Konflikten rundt slaktebåten «Norwegian Gannet» er blitt en fiskefarse uten like, og det vil ikke forundre oss om ikke deler av regjeringen angrer stort på at de hørte på den forrige fiskeriministerens vurdering av fremtiden til båten. Konflikten har etterhvert kostet den norske stat svært mye penger og bråk, og det er vel ingen andre enn enkelte brønnbåtrederier som har vunnet på at regjeringen stritter imot fremskrittet.

Slaktebåten til hordalandsoppdretterne skulle revolusjonere oppdrettsnæringen. Båten skulle sikre bedre dyrevelferd, og at mer av fisken skulle transporteres ut i Europa på en grønnere måte. Nedsiden var at den fjernet en del slakteriarbeidsplasser på land, og undergravde det økonomiske grunnlaget for brønnbåtrederiene.

Båten fikk i sin tid flere millioner kroner i statlig støtte blant annet av Enova, men da Harald Tom Nesvik (Frp) overtok fiskeriministerjobben etter Per Sandberg (Frp) var det slutt på velvilligheten. Den nye ministeren likte ikke båtplanene, og brukte produksjonsfisken som argument for å stoppe båten, siden EØS-avtalen ikke kunne brukes i forhold til tapet av arbeidsplasser både på land og i brønnbåtene. 

Hvorfor Nesvik var så skeptisk er det ingen som egentlig vet, utenom at han har jobbet i landets største brønnbåtrederi før han ble statsråd. Til tross for dette hadde det offentlige Norge konkludert med at han ikke var inhabil. 

Bråket rundt slaktebåten er etterhvert blitt en farse uten like.

Diskusjonene rundt båten har vært svært interessante, for det er ikke til å stikke under stol at tiltaket er et teknologisk fremskritt. Men samtidig var den problematisk for næringen, siden båten ville fjerne arbeidsplasser på land. Og arbeidsplassene på land er viktig for å sikre næringen legitimitet lokalt.

For vår del har vi vært skeptisk til båten fordi den nettopp kunne ødelegge til næringens omdømme i kystkommunene. For fjerner en laksearbeidsplassene i Kommune-Norge er det lite igjen utenom merdene. Og hvem vil ha lakseoppdrett hvis det ikke skaper en eneste arbeidsplass? Men samtidig kan ikke Norge si nei takk til fremskritt. Det er litt som å si nei til hjulet, fordi hestene trengte ryttere. 

Nå har båten likevel fått midlertidig driftsløyve, men vedtaket fra Bergen tingrett på forsommeren er allerede anket og vil nok komme opp til rettsbehandling tidlig i høst. Dermed vil det koste den norske stat ytterligere, og hele saken er etterhvert blitt en smørje uten like. Uansett utfall, er vi i alle fall 100 sikker på at statsminister Erna Solberg (H) angrer på at hun hørte på Nesvik den dagen han stoppet prosjektet. Nå har det også gått for mye prestisje i den rotete saken til at det er mulig å komme frem til en omforent og fornuftig løsning.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.