MER POPULÆRT: Det selges mer hvalkjøtt enn tidligere år, noe som er godt nytt for næringen. Markedsførerne og næringen skal ha ros for å ha tatt grep for å snu den negative salgstrenden, skriver Fiskeribladet på lederplass.Foto: fiskeri.no/H.P.Tysnes
MER POPULÆRT: Det selges mer hvalkjøtt enn tidligere år, noe som er godt nytt for næringen. Markedsførerne og næringen skal ha ros for å ha tatt grep for å snu den negative salgstrenden, skriver Fiskeribladet på lederplass.Foto: fiskeri.no/H.P.Tysnes

Fiskeribladet: Positivt at næringen har tatt grep for å øke hvalkjøtt-salget

Leder
24. juni 2020 13:15Oppdatert:
24. juni 2020 13:22

Hvalkjøttet hos Hopen fisk fikk nylig ben å gå på, kan daglig leder i bedriften, Ernst Iseli, fortelle gledelig. Hovedårsaken er at næringen har hatt markedskampanjer i sosiale media, noe som har medført økt hvalkjøtt-salg. I tillegg har korona-krisen fått forbrukerne til å grille mer med venner og familie. Det økte salget er godt nytt for en næring som tradisjonelt har slitt, og viser at markedsføring er helt nødvendig skal salget av slike nisjeprodukter økes.

Hvalfangsten har de siste årene vært nokså laber, og det tas generelt langt færre dyr enn det kvoten har vært. En av årsakene til dette har vært etterspørselen hos forbrukerne har dalt. Det er fremdeles de spesielt interesserte som kjøper hvalkjøtt, og bransjen har brukt forholdsvis lite midler på å markedsføre produktene her hjemme.

Fiskeribladet kunne tidligere denne uken imidlertid fortelle at etterspørselen har tatt seg opp denne forsommeren, og ved Hopen Fisk i Kabelvåg forsvant 28 tonn hvalkjøtt i en fei. Det er trolig første gang vi kan melde om så stor interesse for hvalprodukter, noe som bør gi markedsførerne blod på tann. 

Vi ser en voksende hvalbestand, med økt kamp om råstoffet, og det er viktig at bestanden holdes nede.

I år er det satt en hvalkvote på 1287 dyr, og det er det samme som i fjor. I fjor deltok 12 fartøy, og da sesongen var over var det kun 454 dyr som var tatt. Det vil altså si at 65 prosent av kvoten sto igjen. Dette er en trend som har gått over mange år. I år er imidlertid 15 fartøy påmeldt. På ukesbasis har det jevnt over vært tatt mer hval i år enn i fjor, selv om forrige uke (uke 25) var litt laber, og en derfor endte litt bakpå, på fangstallene.

Den positive utviklingen har mange årsaker, men mer bevisst markedsføring via sosiale media er nok mye av årsaken. Det er produsert en rekke tilberedningsfilmer med kjente kokker, og det ble laget et «Gutta på tur»-program nettopp om hvalfangsten. Dette har gitt en generell større interesse hos forbrukerne.

Det er også gledelig at flere fiskere har ønsket å drive hvalfangst i år. Dette kan ha mange grunner, men usikkerhet knyttet til villfiskmarkedet i koronakrisen kan være én årsak. Da er det positivt at det ryktes at hvalen er på vei inn i Vestfjorden igjen, dermed trenger ikke fiskerne å gå så langt for å få treff.

Det er viktig å snu den negative hvaltrenden vi har sett de siste årene, og markedsførerne og næringen fortjener ros for å ha tatt grep. Vi ser en voksende hvalbestand, der kampen om råstoffet tilspisser seg, og det er derfor viktig for hele næringen at bestanden holdes nede. Derfor er flere påmeldte båter, økt fangst og økt interesse en vinn-vinn formel for hele norsk sjømatnæring.

 

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.