KRITISK: Kysten trenger Stad skipstunnel, og det er uheldig at regjeringen nok en gang prioriterer ned samferdselsprosjekt på sjø. Mer gods burde vært flyttet fra vei til sjø, men slik uthaling av viktige prosjekt bidrar ikke til det, mener Fiskeribladet.
KRITISK: Kysten trenger Stad skipstunnel, og det er uheldig at regjeringen nok en gang prioriterer ned samferdselsprosjekt på sjø. Mer gods burde vært flyttet fra vei til sjø, men slik uthaling av viktige prosjekt bidrar ikke til det, mener Fiskeribladet.

Fiskeribladet mener: Uheldig og uklart Stad-svar fra Hareide

Leder
9. juli 2020 18:39

Regjeringen vil nok en gang utrede og kvalitetssikre Stad skipstunnel, og dermed tyder det meste på at tunnelen vil bli utsatt i tid. Opprinnelig skulle tunnelen bygges i perioden 2017-21, men det kan nok tunnel-tilhengerne se langt etter. Det er uheldig for Kyst-Norge at prosjektet nok en gang utsettes, og det er underlig at ikke regjeringen ikke er villig til å prioritere slike sjøprosjekter like høyt som samferdselsprosjekter på land. Det burde vært stikk motsatt.

For noen uker siden ble det kjent at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ha laget en oppdatert ekstern kvalitetssikring (KS2) av forprosjekt for Stad skipstunnel. Det er bare to år siden prosjektet var igjennom en tilsvarende ekstern kvalitetssikring (KS2), og kravet til Hareide minner om det han har vedtatt i Fedje-ubåten. Begge steder skal han gjennomføre nye utredninger. Hvorfor? Er det ikke nok dokumentasjon?

Stad skipstunnel har vært igjennom diverse utredninger, og et av hovedmålene med tunnelen har vært å satse mer på transport på sjøen fremfor på land. Men hittil har det vært lite annet enn fagre ord. Faktum er at relativt lite midler på utvikling av fiskerihavner og farleder. Tunnelen er fullfinansiert i Nasjonal transportplan (2,9 mrd. kroner), og Stortinget har vedtatt byggestart for Stad skipstunnel i inneværende stortingsperiode. Dermed haster det med å nå statsbudsjettet for 2021.

Kysten og kystnæringene trenger denne Stad-tunnelen

Nedprioriteringen av slike sjø-prosjekter er også noe Riksrevisjonen har kritisert de styrende regjeringer for. Riksrevisjonen kom nemlig med en rapport i 2018, og et av hovedfunnene i rapporten var at departementet ikke hadde iverksatt tiltak for å nå målet om å få mer godstransport over fra vei til sjø og bane. 

Sett i dette perspektivet er det kritikkverdig at det har tatt så lang tid å få jobbet frem gode forhold over Stad. Dette er viktig for både gods- og for fisketransporten på kysten. Stad er svært værhardt, noe situasjonen i mars i år et eksempel på. Ifølge Yr.no preget kuling eller sterkere vind Stadlandet hele denne vintermåneden. Flere dager var det også orkan i kastene. Det viser hvor viktig en slik tunnel er.

Styringsgruppen for Stad skipstunnel har tidligere fått signaler fra samferdselsministeren om at prosjektet var nok analysert, og at Hareide derfor jobbet for å få prosjektet inn på neste års statsbudsjett. Med det siste utspillet knyttet til en ny kvalitetssikring, tror vi dessverre ildsjelene på Nord-Vestlandet kan se langt etter det. Etter vår mening er det uheldig. Kysten og kystnæringene trenger tunnelen. Det vil også bidra til økt verdiskaping på kysten. Det burde de styrende i Oslo snart innse.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.