KLIMAVERSTING: Laksetransport med fly er både blitt dyrt og miljøfiendtlig. Næringen må tenke alternative metoder å transportere fisken på, mener Fiskeribladet.Foto: Kai-Uwe Gundlach
KLIMAVERSTING: Laksetransport med fly er både blitt dyrt og miljøfiendtlig. Næringen må tenke alternative metoder å transportere fisken på, mener Fiskeribladet.Foto: Kai-Uwe Gundlach

Eksportnedtur krever at næringen tenker nytt

Leder
8. mai 2020 20:37

Koronakrisen har for alvor nådd norsk sjømatnæring, noe eksporttallene fra april synliggjorde. For første gang på 18 måneder eksporteres det mindre fisk, og hadde det ikke vært for kronekursen hadde bildet sett enda verre ut. Dette er bare forsmaken på hvordan de neste månedene og årene fort kan bli. Krisen kan endre sjømatmarkedet for godt, noe norske råvareleverandører bør ha en plan for å møte. 

Det bør ikke overraske noen at verdenskrisen nå har nådd sjømatbransjen. Norges sjømatråd har ukentlig fortalt om utfordringer med restaurant- og hotellmarkedet (horeca), men har prøvd så godt de kan å pynte på virkeligheten. Men faktum er at markedene for norsk sjømat har stoppet opp. Verst er situasjonen for eksporten av ferske produkter, nettopp noe Norge har satset mer og mer på de siste årene.

Tallene viser at det i april ble eksportert 183.000 tonn norsk sjømat til en verdi av 8,2 milliarder kroner. Det er en nedgang på 666 millioner kroner, eller åtte prosent, sammenlignet med april i fjor. Nedturen forklares med bortfallet av restaurantsegmentet og økte flyfraktkostnader for ferske produkter til oversjøiske markeder.

Utviklingen kan fort bli den nye virkeligheten. Det er nemlig lite som tyder på at verdens befolkning med det første vil løpe til restaurantene igjen, og det vil garantert ta lang tid før hotellene fylles opp med både turister og forretningsreisende. Kjøpekraften til forbrukerne kan også true salget av sjømat. Norsk sjømatnæring har tradisjon for raskt å finne nye markeder for fisken, men det kan bli vanskelig å kompensere bortfallet av horeca-markedet. 

Verdens forbrukere kan ikke lenger forvente flyfersk fisk på bordet.

Næringen må tenke nytt, og trolig er produksjon av flere gryteklar produkter for forbrukermarkedet fremtiden. Spørsmålet er om norsk sjømatnæring er i posisjon til å løse denne utfordringen nå, så råvareorientert som store deler av bransjen dessverre er blitt. De som klarer å snu seg, vil uansett bli morgendagens vinnere.

Et annet utviklingstrekk er at transportkostnadene til oversjøiske markeder har skutt i været. Det vil altså i praksis si flytransport til Østen. Lett tilgang på billige og mange flyruter har vært en sovepute for næringen, som knapt har villet snakke om klimasporene den har etterlatt seg på sin vei fra norskkysten til restaurantbordene i Tokyo, Seoul og Beijing. Faktum er at dagens flytransport av fersk fisk ikke er bærekraftig. 

Endrede transport- og matbehov vil endre sjømatbransjen. Kun de aktørene som klarer å tenke nytt, vil overleve krisen. Næringen må derfor umiddelbart finne andre metoder å sende fisken på. Nye frysemetoder kan være løsningen. Det er ikke sikkert at verdens forbrukere kan forvente dagsfersk fisk på bordet lenger. De som henger igjen i gammeldags råvaretenkning knyttet til tradisjonell flytransport kan fort bli bransjens største tapere. 

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...