INNSTRAMNING: Reglene rundt hvor fisk og kongekrabbe kan landes på kysten må strammes inn, og det er på tide å vurdere et forbud mot de mobile mottaksstasjonene.Foto: Eskild Johansen
INNSTRAMNING: Reglene rundt hvor fisk og kongekrabbe kan landes på kysten må strammes inn, og det er på tide å vurdere et forbud mot de mobile mottaksstasjonene.Foto: Eskild Johansen

På tide å stramme inn bruken av mobile mottaksstasjoner

Leder
9. mars 2020 09:06

Spørsmålet om de mobile mottaksstasjonene bør forbys, er en diskusjon som til stadighet blir aktualisert. Nå mener Sjømatbedriftene at denne virksomheten bør stoppes umiddelbart. Bakgrunnen for forslaget er at det er svært vanskelig å kontrollere disse stasjonene, noe som strider mot det økte behovet for kontroll i resten av næringen. En avvikling er etter vår mening helt nødvendig, skal vi få kontroll på ulovlighetene.

I forrige uke gikk høringsfristen på Fiskerikontrollutvalgets rapport ut. Utvalget foreslår blant annet at en i løpet av to år skal utrede et forbud mot mobile mottaksstasjoner. En mobil mottaksstasjon er i praksis en bil som henter fangsten direkte fra fisker. Et av målene med ordningen er både å sikre en variert flåtestruktur og en desentralisert bosetning på kysten. 

Mobile stasjoner brukes både i hvitfisknæringen og i kongekrabbefisket, og de siste årene er det kommet flere nye mobile stasjoner. Det har dermed sikret at kjøp av fisk og krabbe kan foregå alle steder der sjømaten tas i land. Samtidig med denne liberaliseringen, har reglene for de faste anleggene blitt strammet inn. 

Mener vi alvor med å få bukt på ulovlighetene i næringen, må tøffere grep tas

Svært få av de mange hundre tusen landingene på kysten blir i dag kontrollert. I prinsippet bør antall kontroller opp, og da blir det problematisk at det skal foregå en slik form for handel helt ukontrollert. Fiskeridirektoratet har også uttalt at det er vanskeligere å drive kontroll med mobile mottak. 

Dessverre vet vi altfor godt at det foregår utstrakt ulovligheter i næringen. Vi vet at det omsettes kongekrabbe svart, og vi har ved en rekke tilfeller påvist at det er stor forskjell på hvor mye fisk som landes i forhold til mengden som eksporteres. Nettopp disse avvikene og ulovlighetene tvinger frem en lovendring.

Vi ser at de mobile stasjonene har sine fordeler når det gjelder å sikre en differensiert struktur og bosetning, men samtidig har vi sett for mange eksempler på at det foregår ulovligheter. Vi har flere ganger påpekt at dette skjer i krabbefisket, og vi har samtidig svært lite kontroll med hva som egentlig skjer i hvitfisksektoren. Det er nettopp dette som er problemet.

Både differensiert flåtestruktur og spredt bosetning er viktig å ta vare på, men skal vi mene alvor med å få bukt med ulovlighetene i næringen, må tøffere grep tas. Da er nettopp de mobile stasjonene noe som må begrenses eller avsluttes.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...