LEVERT: «Bjørn Martin» ble levert fra verftet Proas i Haugsbygda bare et par dager før brannen ved verftet.Foto: Einar Lindbæk
LEVERT: «Bjørn Martin» ble levert fra verftet Proas i Haugsbygda bare et par dager før brannen ved verftet.Foto: Einar Lindbæk

Fiskebåtverft flytter etter brann

Proas tar med seg fulle ordrebøker og flytter fiskebåtbyggingen til Leikong etter brannen i verftet på Haugsbygda på Sunnmøre.

Industri
Einar Lindbæk
Telefon 70 15 57 69
Mobil 932 56 323
26. februar 2020 08:12

Det er et par mil til de nye verftslokalene som bedriften nå har kjøpt for å komme i full drift så raskt som mulig etter brannen for ei uke siden.

Sjarken «Bjørn Martin» var nylig levert, og nesten ferdigstilte «Elvegutt» slapp unna med mindre røykskader, mens skroget til en tredje fiskebåt til en kjøper i Myre i Vesterålen, strøk med i brannen ved verftet.

- Vi berget heldigvis den båten som nesten var ferdig og leveringsklar. Her har vi byttet alt elektronisk utstyr og hatt en full gjennomgang for å få bort røykskadene. Det blir litt forsinkelse på den båten og noe lengre forsinkelse på den båten hvor skroget var produsert og gikk tapt, sier daglig leder Roy Endre Håvik i Proas.

Fulle ordrebøker

Hell i uhellet var at det sto ubrukte produksjonslokaler i Leikong som bedriften bestemte seg for å kjøpe etter å ha blitt rammet av brannen.

- Vi har ordrebøkene fulle ut neste år og trenger å komme i gang så fort som mulig. Derfor pågår det nå flytting og etablering for produksjon i de nye lokalene hvor vi skal gi full gass i produksjonen av fiskebåter, sier Håvik.

Verftet har spesialisert seg på bygging av fiskebåter i aluminium i eget design. Det er tre typer sjarker i speedbåtklassen. De hadde tre båter under bygging samtidig og sto nå klar til å bygge en leppefiskbåt som skal være ferdig i mai og klar for årets sesong.

Vi har ordrebøkene fulle ut neste år og trenger å komme i gang så fort som mulig

Roy Endre Håvik, Proas AS

Priset for lavt

- Vi satser kun på fiskebåter og har valgt å tone ned bygging av arbeidsbåter. På grunn av den store etterspørselen har vi valgt å ligge lavt i terrenget med egen markedsføring. På det meste var det et par henvendelser om nybygg i uka. Nå er det roligere, noe som henger sammen med at denne flåtegruppa har travle tider med fiske nå. Det kan også tyde på at det er blitt litt mindre etterspørsel, vurderer Håvik. 

- Vi har en liten administrasjon og driver effektivt, men har nok priset båtene for lavt i en fase hvor vi satset på å fylle ordrebøkene. Vi kan ikke love samme gode priser for de neste båtene selv om vi skal være konkurransedyktige på pris også, sier Håvik.

Han sier sjarkene ligger på rundt 4,5 millioner kroner før installasjon av elpakken og dekksutstyr.

- Våre båter er i stor grad lokalprodusert med produsenter og leverandører i nærområdet. Det er bare motor og gir som er hentet utenlands, sier Håvik.

Verftslokalene som ble brannskadd i Haugsbygda skal nå bygges opp igjen og oppgraderes. Planen er å bruke disse lokalene også, men at hovedproduksjonen og driften flyttes til den nyinnkjøpte anlegget på Leikong.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.