SYSSELSETTING: - Helårig sysselsetting for begge kjønn er suksessoppskriften for veksten i Tromsø, Alta, Finnsnes og alle andre bysamfunn i Norge, skriver Senja Arbeiderparti ved Jan Harald Jansen i ett innspill til kvotemeldingen som nå behandles på Stortinget. Her et glimt fra Senjahopen.Foto: Mikaela Berg
SYSSELSETTING: - Helårig sysselsetting for begge kjønn er suksessoppskriften for veksten i Tromsø, Alta, Finnsnes og alle andre bysamfunn i Norge, skriver Senja Arbeiderparti ved Jan Harald Jansen i ett innspill til kvotemeldingen som nå behandles på Stortinget. Her et glimt fra Senjahopen.Foto: Mikaela Berg

- Et kvotesystem med fokus på helårig sysselsetting

Vi erfarer mer og mer at kun helårig sysselsetting gir grunnlag for bosetting.

Leserinnlegg
Skrevet av24. februar 2020 13:46Oppdatert:
24. februar 2020 13:49

Senja kommune er en av Norges største fiskeri- og havbrukskommuner med produksjonsbedrifter innen hvitfisk, rødfisk, pelagisk og reker. Aktiviteten er lokalisert til mindre lokalsamfunn med betydelige avstander fra kommunesenter. 

Ekstra sårbar

Dette gjør oss ekstra sårbar innen hvitfisknæringen hvor sesongene er korte og ikke gir grunnlag for helårig sysselsetting. Vi erfarer mer og mer at kun helårig sysselsetting gir grunnlag for bosetting, barnehager, skoler, kjøp av bolig m.m., og må dermed betraktes som en helt sentral rammebetingelse for mange kystsamfunn i Norge. Helårig sysselsetting for begge kjønn er suksessoppskriften for veksten i Tromsø, Alta, Finnsnes og alle andre bysamfunn i Norge.

Fersk fisk

Behovet for helårig sysselsetting bør dermed i betydelig større grad dimensjonere hvordan kvotesystemet skal utformes. Stikkordet er leveranser av fersk fisk over større deler av året. For å lykkes med dette er det behov for større og moderne kystfartøy kombinert med fersfiskleveranser fra trålere.

1. Ferskfisk bonus må videreføres og forsterkes. Dette forlenger hvitfisk sesongen både for fangst- og industriledd i hele Troms og Finnmark fylke.

2. Ferskfisk bonus utvides til også å gjelde trålere. Denne må avregnes den totale trålkvoten.

3. Dagens bonusordning for levende lagring må videreføres og forsterkes gjerne med oppstart i januar slik at man unngår et hektisk fiske på tampen av skreifisket utenfor Troms. Dette gir både økt verdiskapning, utvidet sesong og økt sysselsetting.

4. Trålere, som er eid av fiskeforedlingsindustrien, må pålegges å oppfylle sin samfunnskontrakt ved å levere og foredle fersk råstoff. Dette må gradvis opptrappes etterhvert som produksjonskapasiteten utvides.

5. Strukturkvoter må tilbakeføres den flåtegruppen de er i på nåværende tidspunkt. Dette vil styrke muligheten for helårig sysselsetting ved at større kystfartøy over 21 meter er i stand til å levere fersk råstoff større deler av året. Det kreves også større kystfartøy for levendelagring av torsk.

6. Senja Arbeiderparti støtter ikke opprettelse av en kvotebank da denne hverken vil gi noen positiv effekt for helårig sysselsetting eller forenkling av regelverket. Dette forslaget vil heller skape mer byråkrati og redusere lønnsomheten i næringen ved å dra kapital bort fra fartøy/mannskap/kyst over til Finansdepartementet.

7. Når det gjelder fartøy under 11 meter er Senja Arbeiderparti bekymret for den svært høye gjennomsnittsalderen (28 år) på fartøyene. Dette er ikke bærekraftig med hensyn på sikkerhet, kvalitet, rekruttering og mulighetene for en god utnyttelse av fiskeressursene.

Med kun 10 prosent kvotereduksjon og avskrivnings muligheter vil strukturering utvilsomt gi økt lønnsomhet for aktørene. Bedre muligheter for fornyelse av flåten, bedre råstoffkvalitet, bedre arbeidsbetingelser (HMS) og større attraktivitet for ungdom vil være positive effekter. I tillegg vil en oppnå høyere utnyttelse av tilgjengelige fiskeressurser og dermed økt helårig sysselsetting da nyere fartøy kan drifte under mer varierende forhold og over større avstander.

Senja Arbeiderparti er dermed positiv til en moderat strukturordning kun innenfor den lengde gruppen for fartøy under 11 meter.

8. Trålstigen slik den er i dag må videreføres. Regjeringen forslag om at den skal ligge fast på 32 prosent i fremtiden må avvises.

9. Majoritetseier av et fiskefartøy skal fortsatt være en fisker

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

Livets vann i et RAS-anlegg

Kommentar
5. april 2020 15:18

Sjømatnæringen er uvurderlig i dugnaden

Kommentar
4. april 2020 18:42

Livet før, under og etter en pandemi

Kommentar
4. april 2020 17:09

Fem ting du ikke visste om plast

Kommentar
4. april 2020 08:01

Takk til hverdagsheltene!

Leserinnlegg
2. april 2020 11:06

Når sverting forkles som debatt

Leserinnlegg
1. april 2020 20:33
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...