SKREISESONGEN: Skreien har seilt inn som et sterkt varemerke i Spania.Arkivfoto: Are Kvistad
SKREISESONGEN: Skreien har seilt inn som et sterkt varemerke i Spania.Arkivfoto: Are Kvistad

Verdens ledende sjømatkokker for alltid?

Nå er det skreisesong. Hurra. Sesonger er viktige for gode kokker. De gir faglig spillerom og inspirerer til forandringer gjennom året.

Leserinnlegg
9. februar 2020 09:40Oppdatert:
12. februar 2020 11:04

Av: Arne Sørvig, daglig leder Bocuse d'Or Norge

Men selv om sesongene kommer tilbake hvert år, kommer aldri den gode kokken tilbake som den det han eller hun var på samme tid i fjor. Kokkefaget er i rask utvikling.

Står ikke stille

Når utenlandske kokker og foodies ser til norske kokker ser de først og fremst sjømatkokker i verdensklasse, selv om våre beste i virkeligheten er faglig sterke, søkende og moderne utøvere i hele råvarebredden fra hav og land. Kokkens verktøy er kokkefaget, eller gastronomien. 

Og ny teknologi, nye metoder, nye ideer, sosiale medier og inspirerte kolleger i hele verden gjør at gastronomien ikke står stille. Gode råvarer er avhengig av gastronomiens foredlings- og formidlingsevner, for å være relevante og være posisjonert i gode markedsnisjer.

zoomArne Sørvig, Daglig leder Bocuse d'Or Norge
Arne Sørvig, Daglig leder Bocuse d'Or Norge

Tilrettelegge for engasjement

Anseelsen som verdensledende sjømatkokker, og sjømatgastronomien de representerer, gjør at norske kokker som kompetansegruppe også kan sees på som et strategisk fortrinn for næringen og landet. 

Vi må imidlertid aldri ta for gitt at våre egne forblir verdensledende: Engasjement i fagets utvikling, strukturene, rekrutteringsutfordringene, konkurransene og andre aktiviteter som utvikler inspirasjon og kunnskap hjemme er viktig. 

Å engasjere med ledende kokker ut i verden, la de utfolde seg med internasjonale kolleger og gjøre de til gode ambassadører bør stå på næringens agenda. På en smart måte, slik at knowhow'en også blir neste generasjoner kokker til del. Næringen gjør litt av dette (Sjømatrådet og Lerøy Sjømatgruppen er proffsponsorer Stiftelsen Bocuse d'Or Norway), men hverken næringen eller landet har en veldig tydelig strategi på dette kompetansefeltet.

Rivende utvikling

Historien kan peke tilbake til norsk laks da næringen på 90-tallet hadde behov for å komme seg ut av overfylte våtmarkeder med sin overproduksjon, og inn på menyer og salgskanaler som kunne løfte både kvalitet, omdømme og etterspørsel. 

Da var Gastronomisk Institutt (GI) en nøkkel. Bieffekten av engasjementet daværende Eksportutvalget for fisk sto for, ga oss en generasjon med faglig knallsterke kokker. De driver i dag gode restauranter rundt om i landet, men dessverre gikk GI over ende, og dette fagutviklings-navet forsvant. Vi forsterker nå nettverks-navet. Det krever langsiktighet.

Produktorientert produsent

Historien for skreien og den norske kokken er ikke så ulik laksens i de markedene som har utviklet seg til sterke skreimarked; der har norske kokker i samarbeid med lokale kokker utviklet inspirasjonen som løftet skreien gjennom mange år.

En produktorientert produsent liker å tenke at mitt produkt er det viktigste, men for mat er det som for andre råvarer ellers; det er kompetansen - menneskene, erfaringene og kunnskapen - som utforsker, former og finner løsningene som inspirerer og skaper endring over tid. Når vi har så god sjømat i Norge, må vi sikre at vi også i fremtiden har verdens ledende sjømatkokker.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...