SKJEDDE i1994: Krigsskipet «Murmansk» gikk på grunn ved Sørvær i Finnmark for 25 år siden. Arkivfoto: Mortensen, Terje
SKJEDDE i1994: Krigsskipet «Murmansk» gikk på grunn ved Sørvær i Finnmark for 25 år siden. Arkivfoto: Mortensen, Terje

25 år siden «Murmansk» drev i land på Sørøya

Krigsskipet var på vei til opphugging i India, men endte isteden på grunn i Sørvær i Finnmark. Der ble båten liggende til stor fortvilelse for lokalbefolkningen.

Hendelser
Ann Eileen Ditlevsen Nygård
Telefon 55 21 33 15
Mobil 932 56 318
27. desember 2019 10:31Oppdatert:
27. desember 2019 10:37

Julen 1994 ble det 211 meter lange krigsskipet «Murmansk» kappet løs fra et slepeskip på grunn av uvær langs kysten av Finnmark.

Terje Einan, som den gang jobbet i Forsvaret og hadde vakt den stormfulle julaften for 25 år siden, forteller til NRK Finnmark om dramaet han opplevde på nært hold. 

Einan fikk nemlig beskjed fra sjøoperasjonssenteret til Sjøforsvaret i Bodø om at et skip hadde slitt seg fra en slepebåten var på rek inn mot Sørøya. Det kunne ikke Einan se snurten til i det mørke kovet utenfor vinduene. Han satte seg derfor inn i den militær beltevogna og dro ned til moloen på Sørvær. Intet er å se i mørket, men han forteller til NRK at han hørte noen underlige, ekle skrapelyder innimellom vindens uling. 

Et forferdelig syn

Neste dag våkner Einar og resten av befolkningen på Sørøya til det utenkelige synet av et digert krigsskip i fjæresteinene. Der ligger «Murmansk», og der forblir krigsskipet liggende i mange år å forpeste miljøet før det endelig fjernes. Mange ropte varsko om miljøkonsekvensene av å ha vraket liggende, og skipet havnet også på Kystverkets liste over 30 farlige skipsvrak langs norskekysten i 2006. I samme rapport anbefales det nye undersøkelser av skipsvraket, for andre stoffer enn olje.

Tok mange år å få vraket fjernet

Likevel går det 14 år før noe endelig blir gjort med verkebyllen på Sørøya. I 2008 bekrefter fiskeriminister Helga Pedersen overfor NRK at «Murmansk» skal fjernes.

zoomHelga Pedersen
Helga Pedersen

Det satte i gang det som inntil da var norgeshistoriens dyreste vrakfjerningsoperasjon, med prislapp på 328 millioner kroner. To år senere var krigsskipet og dets miljøfarer endelig borte fra Sørvær. NRK Finnmark skriver at selskapet, AF Decom, som fikk vrakfjerningsjobben, senere ble hedret med prisen «The World Demolition Awards» i Amsterdam for fjerningen av krysseren i 2012.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...