Kystverket vil ikke heve Fedje-ubåten

Torhild Måkestad Martinussen
Telefon 55 30 22 34
Mobil 98404287
3. desember 2019 14:51Oppdatert:
3. desember 2019 14:52

BT skriver at Kystverket, etter en ny vurdering, konkluderer med at Fedje-ubåten U-864 bør dekkes til med en fylling av grus og stein.

Ny vurdering

Fiskeribladet skrev i august at Samferdselsdepartementet beordret Kystverket til å ta en ny vurdering på risiko og muligheter for å heve vraket med 70 tonn kvikksølv, torpedoer og ammunisjon om bord. Det ble klart etter at ingeniørselskapet Rambøll, som var hyret inn for å gjøre en ekstern vurdering, konkluderte med at heving av ubåten og den livsfarlige lasten er fullt mulig og bør vurderes på nytt.

U-864

1945

Den tyske ubåten U-864 ble senket av den britiske ubåten «Venturer» i havområdet ved Fedje i Hordaland. 73 personer omkom.

2003

Fiskeridepartementet får tips om ubåtvraket med kvikksølvet. Sjøforsvarets KNM «Tyr» lokaliserer U864. Det påvises lekkasjer.

2004

Konsentrasjoner av kvikksølv påvises i sjøbunnen. Stortinget bevilger penger.

2005

Gravide og ammende advares mot å spise sjømat fra området. Omfattende kartlegging gjennomføres.

2006

Ny kartlegging. Under mudringsarbeid forskyver akterskipet seg og hindre inspeksjon. Nye budsjettmidler bevilges. Tildekking anbefales av Kystverket.

2007

Den rødgrønne Stoltenberg-regjeringen bestemmer at U-864 og sedimentene på havbunnen dekkes til. Undersøkelser fortsetter.

2008

Nye undersøkelser er blitt gjennomført og det er sterk misnøye med Stoltenberg-regjeringen fra hele Vestlandet og langs kysten. Kystverket anbefaler igjen tildekking.

2009

Stoltenberg-regjeringen snur og vedtar å heve ubåten. Jubelen slippes løs for alvor på Fedje og langs hele kysten. I en såkalt kvalitetssikringsrapport, av enkelte kalt et bestillingsverk, fraråder Dovre Group å heve vraket. Ubåteksperter blant annet fra Sjøforsvaret mener at heving er det beste alternativet. De har full støtte fra miljøorganisasjoner og Høyre og Frp.

2011

Kystverket anbefaler igjen å tildekke vrak og havbunn.

2012

Kystverket får i oppdrag av daværende regjering om å utrede ulike alternativer for heving av kvikksølvlasten eller tildekking av vraket.

2013

1000 liter dieselolje fjernes fra vraket. Ubåtens midtseksjon blir identifisert.

2014

Kystverket og Dof Subsea foretar siste undersøkelsestokt.

2015

Regjeringen bevilger 150 millioner kroner til Kystverket for å bygge en støttefylling ved ubåten. Kystbefolkningen frykter at dette er første skritt til full tildekking.

2016

Kystverket gjennomfører anskaffelse av støttemur-kontrakt. Støttefyllingen bygges.

2018

Folkemøte på Fedje og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lover å jobbe for en løsning innen neste stortingsvalg. Det er stor misnøye med ministeren på Fedje-møtet.

2019

Stortinget forlangte ny runde om ubåten for å se om ny teknologi kan benyttes og ny vurdering av miljørisikoen.

Rambøll fikk oppdraget og konkluderte med at det er mulig å heve vraket. Kystverket må nå gå enda en runde om heving.

Tilrår tildekking

BT skriver at Kystverket nå altså har konkludert, og mener at ubåtvraket må få ligge i fred, og vil dekke til vraket. Også tidligere har Kystverket kommet til den samme konklusjonen, og ment at det vil være det mest fornuftige med tanke på risiko.

Solberg-regjeringen har vært innstilt på å følge rådet, og i fjor høst lå det an til at de første pengene til arbeidet skulle settes av i statsbudsjettet for 2019.

Men flertallet i Stortinget ville det annerledes, og derfor ble Regjeringen pålagt å vurdere om ny informasjon eller teknologi kunne gjøre det aktuelt å heve ubåten.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...