FISKERIHAVNER: - Det satses historisk store summer på samferdsel, mens pengene til våre havner reduseres, skriver Steinar Karlstrøm (Ap) vararepresentant i Stortingets transportkomite. Her fra havna i Svolvær.Foto: Jon Eirik Olsen
FISKERIHAVNER: - Det satses historisk store summer på samferdsel, mens pengene til våre havner reduseres, skriver Steinar Karlstrøm (Ap) vararepresentant i Stortingets transportkomite. Her fra havna i Svolvær.Foto: Jon Eirik Olsen

- Kysten er en del av løsningen

Halvveis i planperioden til Nasjonal transportplan burde bevilgningene til kystformål vært på minst 50 prosent. Men regjeringa leverer kun 33 prosent av vedtatte investeringer til kystformål.

Leserinnlegg

Her inngår bevilgning til fiskerihavner, gods til sjø, kystkultur og farleder. Mange gode tiltak står på vent. Gamvik, Kjøllefjord, Sørvær og Alta havn har utvidelsesplaner som er helt avhengig av penger for å kunne realiseres. Men regjeringens budsjett for neste år betyr i stedet 100 millioner kroner mindre.

Hvor er pengene?

Hvor blir pengene av? Det satses historisk store summer på samferdsel, mens pengene til våre havner reduseres. Bompengeforliket har spist 1,7 milliard av budsjettet og ført til mer bruk av penger på veier i bynære strøk. Jernbane er blitt synonymt med bærekraft og får en stor del av budsjettene. Vel og bra dette, men skjevheten øker og kysten og Nord-Norge sviktes nok en gang av en høyrestyrt regjering.

Mindre gods sjøveien

Manglende satsing på havner gir mindre gods fra sjø til vei. Arbeiderpartiet er tydelig på at sjøtransport har lave infrastrukturkostnader, mindre arealkrav, kø, støy og færre ulykker enn andre transportformer. Felles mål om å kutte klimaforlig utslipp blir bortimot uoppnåelig. CO2-avgiften økes, mens andre drivstoffavgifter reduseres. Dette gir liten virkning.

Arbeiderpartiet gir mer penger til Kystverket og fylkeskommunene for å sikre tilskudd til fiskerihavner, økt investeringer i havneanlegg og overføring av gods fra vei til sjø.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

- Velment fra SV, men det holder ikke

Leserinnlegg
11. desember 2019 12:52

Litt fiskerihistorie - mens vi venter på julen

Leserinnlegg
6 kommentarer10. desember 2019 15:52

- Vi kan ikke leve med å ikke ha orden i eget hus

Leserinnlegg
9. desember 2019 17:02
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...