FISKERIHAVNER: - Det satses historisk store summer på samferdsel, mens pengene til våre havner reduseres, skriver Steinar Karlstrøm (Ap) vararepresentant i Stortingets transportkomite. Her fra havna i Svolvær.Foto: Jon Eirik Olsen
FISKERIHAVNER: - Det satses historisk store summer på samferdsel, mens pengene til våre havner reduseres, skriver Steinar Karlstrøm (Ap) vararepresentant i Stortingets transportkomite. Her fra havna i Svolvær.Foto: Jon Eirik Olsen

- Kysten er en del av løsningen

Halvveis i planperioden til Nasjonal transportplan burde bevilgningene til kystformål vært på minst 50 prosent. Men regjeringa leverer kun 33 prosent av vedtatte investeringer til kystformål.

Leserinnlegg

Her inngår bevilgning til fiskerihavner, gods til sjø, kystkultur og farleder. Mange gode tiltak står på vent. Gamvik, Kjøllefjord, Sørvær og Alta havn har utvidelsesplaner som er helt avhengig av penger for å kunne realiseres. Men regjeringens budsjett for neste år betyr i stedet 100 millioner kroner mindre.

Hvor er pengene?

Hvor blir pengene av? Det satses historisk store summer på samferdsel, mens pengene til våre havner reduseres. Bompengeforliket har spist 1,7 milliard av budsjettet og ført til mer bruk av penger på veier i bynære strøk. Jernbane er blitt synonymt med bærekraft og får en stor del av budsjettene. Vel og bra dette, men skjevheten øker og kysten og Nord-Norge sviktes nok en gang av en høyrestyrt regjering.

Mindre gods sjøveien

Manglende satsing på havner gir mindre gods fra sjø til vei. Arbeiderpartiet er tydelig på at sjøtransport har lave infrastrukturkostnader, mindre arealkrav, kø, støy og færre ulykker enn andre transportformer. Felles mål om å kutte klimaforlig utslipp blir bortimot uoppnåelig. CO2-avgiften økes, mens andre drivstoffavgifter reduseres. Dette gir liten virkning.

Arbeiderpartiet gir mer penger til Kystverket og fylkeskommunene for å sikre tilskudd til fiskerihavner, økt investeringer i havneanlegg og overføring av gods fra vei til sjø.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

Debatt: - Vi er bekymret for sjøfolkene

Leserinnlegg
3. august 2020 12:08

Mer klimavennlig sjømatproduksjon

Leserinnlegg
2. august 2020 13:45

En sommer ved havet

Kronikk
1. august 2020 16:01

Debatt: - Havet er ingen søppelplass

Leserinnlegg
30. juli 2020 10:56

Debatt: - Få sjøfolka hjem!

Leserinnlegg
30. juli 2020 08:42

Fremtidsrettet fiskerinæring

Leserinnlegg
27. juli 2020 09:43

Hjartesukk frå ein olding til sjøs

Leserinnlegg
26. juli 2020 09:05

Global status for fiskeri og akvakultur

Kommentar
25. juli 2020 13:06
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.