VERFT: Erik Tønne, analysesjef, Clarksons Platou konstaterer at norsk maritim industri de siste årene er reddet av fiskeri, havbruk og ferger etter det store fallet i offshore under Verftskonferansen i Ålesund tirsdag med over 500 deltakere.Foto: Einar Lindbæk
VERFT: Erik Tønne, analysesjef, Clarksons Platou konstaterer at norsk maritim industri de siste årene er reddet av fiskeri, havbruk og ferger etter det store fallet i offshore under Verftskonferansen i Ålesund tirsdag med over 500 deltakere.Foto: Einar Lindbæk

- Fiskeri, havbruk og cruise har vært redningen for verftsindustrien

Den norske maritime industrien er berget av fisk, havbruk og ferger etter bortfall av offshore de siste årene.

Industri
Einar Lindbæk
Telefon 70 15 57 69
Mobil 932 56 323
5. november 2019 12:44Oppdatert:
5. november 2019 13:06

Det fastslo analysesjef Erik Tønne i Clarksons Platou da han trakk de store linjene for næringen under Verftskonferansen i Ålesund tirsdag.

Skiftet har på ingen måte erstattet den sterke posisjonen som offshore hadde.

- Norske skipsverft nesten helt uten offshore er delvis blitt kompensert av cruise, passasjer, ferger og til en viss grad fiskeri og havbruk. Snittet de siste fem årene på en milliard dollar er redusert fra 2,3 milliarder dollar i forrige femårsperiode og langt fra 2006- og 2007-nivå, oppsummerte Tønne.

Pluss og minus

Han ser tegn på at prisene er på vei oppover fordi mange verft har hatt lav lønnsomhet på cruise og ferger. Samtidig sliter industrien med tilgang på byggelåns- og gjeldsfinansiering i et tøft konkurransebilde fra internasjonale veft, spesielt i Polen og Tyrkia.

- Generelt er det lav flåtevekst, lave nybyggpriser og behov for fornying, men en vanskelig finansieringssituasjon. Svekkelsen av krone er positivt, spesielt for leverandørindustrien, sa Tønne.

Han mener det blir viktig å bygge videre innen cruise, fiskeri og havbruk. Den globale oppsummeringen fra Tønne gir grunn til optimisme. Han varsler vekst i shipping, oljetransport og oljeetterspørsel samt kraftig vekst i fornybar energi. Bedre tankrater og offshore i vekst er viktige deler av de positive utsikter for næringen.

Utstyrsleverandører i vekst

Utstyrsleverandørene er spesielt viktig i mindre sentrale områder av Norge.  Verdiskapningen var på 19,3 milliarder hos underleverandørene i 2018 og øker i år.

Anders Merckoll Helseth, seniorøkonom i Menon Economics ser at veksten fra de siste årene vil fortsette de neste årene. Han viste til at utstyrsleverandørene spådde seks prosent vekst i 2018 og 13 prosent i 2019 og 3 prosent oppgang i sysselsetningen i 2019.

- Oppturen kom litt tidligere enn leverandørene ventet. 2018 og 2019 tilsier en vekst på 20 prosent i omsetningen og økt sysselsetting. Omsetningen er på vei opp. Det forventes videre vekst i 2020 med seks prosent omsetning to prosent i sysselsettingen, sier Mecroll Helseth.

Ny  maritim stortingsmelding

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen åpnet konferansen med å kalle seg «havminister» som liker seg godt i fødebyen sin. Lovord om næringen ble ikke fulgt opp med spesielle nyheter til den samme næringen.

Det nærmeste Røe Isaksen kom en nyhet var at det vil komme en ny maritim stortingsmelding ti år etter den forrige som skal samle trådene i en langsiktig strategi for best mulig rammebetingelser for maritim industri i Norge, som ministeren sa det.

Han trakk fram klima, digitalisering og internasjonalt handelsregime som viktig element for at Norge skal fortsette å være en maritim stormakt.

- Norge kan være landet som både er opptatt av grønt skifte og miljøvennlig vekst, konstaterer Røe Isaksen.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.