NYTT: «Bergsvåg» fotografert i hallen på Rødskjær der ny hekk og snurrevadutstyr er kommet på plass.Foto: Selfa Arctic
NYTT: «Bergsvåg» fotografert i hallen på Rødskjær der ny hekk og snurrevadutstyr er kommet på plass.Foto: Selfa Arctic

Satser på ny hekk og snurrevad

Harstad-sjarken «Bergsvåg» kan snart beskues i ny utgave, etter at Selfa på Rødskjær har montert ny, kraftig hekk og gjort klart for snurrevadfiske.

Båter
Jon Eirik Olsen
10. november 2019 12:12

- Omleggingen til snurrevadfiske krever tungt dekksutstyr og vi har dermed montert en større hekk med mer oppdrift enn det som vanligvis brukes når Selfa-sjarker av denne typen får ny hekk, forteller avdelingsleder Ivar Jacobsen ved Selfa Arctics avdeling på Rødskjær i Sør-Troms.

Jacobsen og hans ansatte har nok å henge fingrene i for tida, med to nybygg på beddingen, samtidig som det arbeides med flere ombygginger som eksempelvis «Bergsvåg». I tillegg er Rødskjær-bedriften underleverandør i forbindelse med de mye omtalte fartøyinstruksene.

Nytenking

«Bergsvåg»-reder Reidar Jacobsen er kystfisker og profilert fiskeridebattant, og han har også utviklet flere båtprosjekter etter lignende linjer som den utgaven av «Bergsvåg» som i disse dager sjøsettes.

zoomReidar Jacobsen, reder fra Harstad
Reidar Jacobsen, reder fra Harstad

- Dette byr på spennende utfordringer for oss, og det er interessant at fiskere tør å tenke litt nye tanker for å utvikle næringa, sier Tore Haukebø ved reparasjonsavdelinga på Rødskjær.

I ny utgave blir den tidligere vel 12 meter lange «Bergsvåg» knappe 13 meter, og arbeidsdekket blir knapt til å kjenne igjen, ifølge Haukebø.

Mange bygger om

- Men det er flere enn Harstad-rederen som får arbeid gjort hos oss nå. Mange har hatt prosjekter klar og har tydeligvis sittet på gjerdet en stund før endelig avgjørelse ble tatt. Men nå er det ganske fullt i hallen på Rødskjær. Av større ting arbeider vi med et lignende hekk-prosjekt som med «Bergsvåg», men da med mer standard løsning. Vi har akkurat sjøsatt en båt som har fått ny motor og en generell oppgradering, og oppgradering er også et stikkord for flere andre prosjekter, forteller Haukebø.

zoomSOM FØR: Forfra er det ikke store endringene man kan se på Harstad-sjarken. Men bakover er det mye nytt som skal testes på sjøen de nærmeste dagene.
SOM FØR: Forfra er det ikke store endringene man kan se på Harstad-sjarken. Men bakover er det mye nytt som skal testes på sjøen de nærmeste dagene.

Mer batteri

Det er imidlertid nybygg Selfa Arctic oftest forbindes med, og også her er det ting på gang.

 - Først kommer det en speedsjark som skal til Frøya i løpet av et par uker. Så skal vi rundt juletider ha klar vår hybridsjark nummer to til en reder i Båtsfjord. Det handler fortsatt om diesel og batteridrift, men konseptet er litt annerledes enn det vi brukte med «Karoline», den første el-sjarken. Nå er prinsippet i større grad at man bruker diesel til og fra feltet, og går over til batteridrift når bruket røktes. Drivlinja for denne sjarken byr også på helt ny teknologi, forteller avdelingsleder Jacobsen.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.