FEIL ENDE: Jan Edvard Benonisen eier den over 21 meter lang kystbåten «Solværgutt» og frykter havneplanene i Vardø vil gjøre vondt verre for kystflåten om havnesjefen får det som han vil. Han mener man må begynne med ytre molo og mudring i vågen. Foto: Eskild Johansen
FEIL ENDE: Jan Edvard Benonisen eier den over 21 meter lang kystbåten «Solværgutt» og frykter havneplanene i Vardø vil gjøre vondt verre for kystflåten om havnesjefen får det som han vil. Han mener man må begynne med ytre molo og mudring i vågen. Foto: Eskild Johansen

Kystreder om havneplanene i Vardø: - Fiskerne er ikke blitt hørt

Havna i Vardø er ifølge fiskere i elendig forfatning. Verst er situasjonen for de aller største båtene.

Samfunn
Eskild Johansen
31. oktober 2019 08:15Oppdatert:
31. oktober 2019 16:52

Vardø kommune planlegger å bruke elleve millioner kroner på ei indre havn med flytebrygger for småsjarkene. I støpeskjeen står store planer videre for havneutviklinga i vågen. 

- Feile prioriteringer

Fisker Jan Edvard Benonisen mener prioriteringene til havnesjefen og politikerne i Vardø er feil. Han driver det største kystrederiet i kommunen og er oppgitt av det han mener er år med manglende prioriteringer i havneutviklinga for byen.

- Hadde man lyttet til fiskerne i denne prosessen så hadde man skjønt at å endre strømforholdene innerst i havna, før man har gjort det viktigste løftet, ikke vil gjøre havna mer attraktiv, mener Benonisen. 

Den nye ordføreren i Vardø, Ørjan Jensen (MDG), vil vurdere å forskuttere ei bygging av en ny ytre molo, for å få den på plass så tidlig som mulig. 

zoomFLERE PROSJEKTER PÅ VENT: Grafikk over havnesjefens forslag til utviklingen av havna i Vardø.
FLERE PROSJEKTER PÅ VENT: Grafikk over havnesjefens forslag til utviklingen av havna i Vardø.

Nytt liv på gamle Aarsæther

På vent står også et utviklingsprosjekt for ei ny 70-meterskai der det gamle Aarsæther-bruket en gang lå. Prosjektet, når siste byggetrinn står klart, har ei kostnadsberegning på over 82 millioner kroner, ifølge Norconsult. Prosjektet inkluderer driftsbygninger for fryseri, kjøleanlegg, bruksrom for fiskere samt fiskervelferd. 

zoomNY KAI OG FISKERIANLEGG: Skisse over et foreslått nytt kaianlegg med driftsbygninger ved Aarsæther-kaia i Vardø. Første byggetrinn vil koste rundt 40 millioner kroner. 
NY KAI OG FISKERIANLEGG: Skisse over et foreslått nytt kaianlegg med driftsbygninger ved Aarsæther-kaia i Vardø. Første byggetrinn vil koste rundt 40 millioner kroner. 

I tillegg håper havnesjefen å få med politikerne i Vardø på å oppgradere kaianlegget på det som kalles Proden-tomta helt innerst i vågen med ei kostnadsberegning på rundt 9,5 millioner kroner. 

100 millioner kroner skal altså brukes inne i vågen på infrastrukturtiltak, før kommunen hverken har fått utredet og langt mindre kommer i gang med byggingen av en ytre molo og mudring i vågen. 

Det reagerer Benonisen på, som holder til ved det som kalles egnesentralen mellom Aarsæther-kaia og Proden-tomta. 

I konkurransen med havene lenger vest, så taper Vardø nå så det synger. Til tross for at vi har tre fiskerihavner i kommunen

Jan Edvard Benonisen, skipper på «Solværgutt» fra Vardø

- Trenger de store også

- Man bygger småbåthavn for så å flytte hele sjarkflåten innerst i havna, slik at de må gå hele veien gjennom for å nå ut på havet. Så vil de bygge et kaikompleks for fremmedfiskere, som aldri kommer hit fordi vi ikke har løst strømforholdene i vågen, påpeker Benonisen. 

HAVNEPLANENE I VARDØ: 

  • En ny indre molo er ventet å koste 11 millioner, der staten har gått inn med 5 millioner kroner fra før.
  • Proden-tomta skal få ny oppgradert kai til 9,5 millioner kroner og det vil klargjøres tomt til mulig etablering av fiskeindustri. 
  • Aarsæther-kaia vil få ny 70-meters kai med kranområde til 16,3 millioner kroner. I flere byggetrinn skal driftsbygninger på plass til en kostnad, når alt står ferdig, på 82,2 millioner kroner. 
  • Vardø har fått tilslag på forprosjekteringsmidler til ei ny ytre havn inklusiv mudring. Ifølge Kystverket har tilsvarende prosjekter hatt ei kostnadsramme på rundt 100 millioner kroner.

Totalt cirka 200 millioner kroner.

Han frykter et nytt anlegg ved Aarsæther vil stå uten brukere, om ikke havneforholdene i vågen utbedres først.

- Slik deter nå, så er havna kjent for å være ei av de minst attraktive havnene i Øst-Finnmark, mener Benonisen.

Han mener de mindre sjarkene er viktig for råstoffleveransene, men om fiskeindustrien i Vardø skal vokse, må kommunen begynne å legge til rette for større båter også.

- Det er de store kystfartøyene som nå legger til rette for den store veksten vi ser blant annet i Båtsfjord. I konkurransen med havnene lenger vest, så taper Vardø nå så det synger. Til tross for at vi har tre fiskerihavner i kommunen, mener Benonisen.

Havnesjefen lover å bidra med løsning

På vent står dermed den avgjørende ytre moloen og mudring i havnebassenget, som flere brukere av havna har etterlyst i mange år. Havnesjef Ingolf Eriksen sier han tar på alvor de bekymringene som Jan Edvard Benonisen løfter.

Spesielt lover han å avhjelpe Benonisen ved hans eksisterende kaianlegg. 

- Benonisen holder til ved ei kai langt inne i havna der vi vet at det er grunt og strømforholdene generelt er dårlige. Men det var nytt for meg at han sliter med at bunnforholdene er blitt verre for ham de siste årene, bemerker havnesjefen. 

Eriksen lover å iverksette nødmudring ved egnesentralen for å gi Benonisen midlertidig bedre havneforhold. 

zoomNY MOLO: Ingolf Eriksen, havnesjef i Vardø, studerer strømforholdene i Vardøhavna, under et møte med fiskerne om de nye havneplanene i begynnelsen av oktober. 
NY MOLO: Ingolf Eriksen, havnesjef i Vardø, studerer strømforholdene i Vardøhavna, under et møte med fiskerne om de nye havneplanene i begynnelsen av oktober. 

Vil flytte småbåtene inn og de store utover

Eriksen mener at når den indre moloen med flytebrygger er ferdigstilt, vil man kunne flytte de mindre sjarkene, som nå ligger innenfor den østre molo-armen helt innerst i vågen. 

- Dermed frigjør man områder som blant annet Benonisen vil kunne benytte seg av, med bedre strømforhold, helt ytterst i havna.

Han mener det vil gi en bedre løsning for alle fiskerne i havna. 

Han lover også å sette i gang arbeidet med å få på plass en egen havneplan for Vardø, der alle aktørene skal få komme med sine synspunkter, og den skal være klar før jul. Han håper alle fiskerne og andre aktører i havna deltar aktivt i arbeidet med planen.

- Jeg har ingen prinsipper om å sende noe plan ut som ikke er forankret hos fiskerne. Det jeg håper er at vi skal få ei god havn for alle som holder til her, og som flertallet av fiskerne kan slutte seg til, mener Eriksen.

zoomNY ORDFØRER:  Ørjan Jensen (MDG) er ny ordfører i Vardø fra 29. oktober, og har store ambisjoner om havneutvikling.
NY ORDFØRER:  Ørjan Jensen (MDG) er ny ordfører i Vardø fra 29. oktober, og har store ambisjoner om havneutvikling.

Vi vurdere å forskuttere en ytre molo

Fra 2020 er det fylkeskommunene som tar over ansvaret for fiskerihavnene. I forslaget for 2020 budsjettet ligger det dermed ingen penger inne for nye havner i Nord-Norge. 

Såfremt det er en mulighet for å få pengene igjen senere mener påtroppende ordfører i Vardø, Ørjan Jensen, at Vardø kommune kan vurdere å forskuttere finansieringa av en ny ytre molo. 

Men det forutsetter at fylkestinget i Troms og Finnmark vil støtte en plan om utbygginga av Vardø havn. 

- Det er lettere å prioritere en forskuttering om man vet at man får pengene tilbake. Et annet alternativ er å gå i kompaniskap med noen av de større industrielle aktørene i kommunen, for å se om de er villig til å være med og løfte sammen med kommunen, påpeker Jensen. 

Han understreker at han ikke kan ta stilling til spørsmålet, før han har mer fakta på bordet. 

Må tenke på store og små

Jensen mener man må ha flere tanker i hodet samtidig når havna skal utvikles. Han mener det må på plass en plan som tar hensyn til både de mindre og de større båtene. Han understreker også at pengene som er satt av til indre molo ikke kan brukes andre steder. 

- Prosjektet er ikke bare ei ny småbåthavn. Det kan også være et ledd i å løfte sentrum og legge til rette for mer turisme i Vardø, mener Jensen. 

Han lover at ved første anledning vil han kalle inn alle aktørene i havna for et rådslag om havna for å forsøke å komme til enighet. 

- Vi må sammen finne løsning for de større båtene og liggeforhold - det kommer til å bli høyt prioritert, lover Jensen. 

zoomPRESSES BORT: Bak Jan Edvard Benonisen ligger en av hans fiskefartøy ved Proden-tomta, som må vike plass for en ny indre molo. Bunnforholdene ved  Benoninsens kai blir stadig verre. 
PRESSES BORT: Bak Jan Edvard Benonisen ligger en av hans fiskefartøy ved Proden-tomta, som må vike plass for en ny indre molo. Bunnforholdene ved  Benoninsens kai blir stadig verre. 

- Manglende evne til å lytte

Jan Edvard Benonisen mener at utfordringene aktørene i havna nå står ovenfor viser at både politikere og havnesjefen mangler evnen til å lytte til de som skal bruke havna.

- Til tross for at jeg er blant dem i kystflåten som leverer mest til fiskeindustrien lokalt, er det aldri noen som har tatt opp telefonen og spurt hvordan dette vil gå ut over aktører som meg, mener Benonisen.

Han synes det er rart at havnesjefen ikke er klar over problemet når det gjelder manglende tilpasning for de større båtene, og at han først nå skisserer opp løsning etter at alle investeringsbeslutninger er gjennomført. 

- Dette er et resultat av dårlig planlegging, og at fiskerne ikke er blitt involvert. Det håper jeg blir bedre i årene som kommer, avslutter Benonisen. 

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.