SIKKERHET: Torkel Soma, partner i Propel AS, sier det viktigste når det gjelder sikkerhet er å lære av feil.Foto: Kjersti Sandvik
SIKKERHET: Torkel Soma, partner i Propel AS, sier det viktigste når det gjelder sikkerhet er å lære av feil.Foto: Kjersti Sandvik

- Står regelverket i veien for sikkerheten?

Hvert annet minutt er det gjennomført en sikkerhetsinspeksjon, hvis alle revisjoner og inspeksjoner fra havn- og flaggstater summeres opp. Det gir ikke nødvendigvis mer sikkerhet.

Sikkerhet
Kjersti Sandvik
4. oktober 2019 19:16

- Gode sjekklister og prosedyrer er viktig i en krisesituasjon, men det er ikke så mye mer å hente på mer kontroll, sier Torkel Soma, partner i Propel AS, som jobber med sjøsikkerhet.

Ulike strategier

 Soma holdt foredrag på sjøsikkerhetskonferansen i Haugesund i september. Han viste blant annet til tre ulike strategier for å ivareta sikkerheten, der strategi nummer to gir best resultat.

De tre strategiene er:

  1. Forhindre feil. Vi trenger folk som gjør det riktig første gang
  2. Håndtere feil. Alle kan gjøre feil. Det viktigste er at vi lærer av dem.
  3. Mestre krise. Vi trenger folk som ikke blir handlingslammet i en kritisk situasjon.

    Undersøkelser viser at et selskap som er veldig fokusert på strategi nummer en, har vanskelig for å innrømme at de har gjort feil. 

Menneskelig svikt

Ved hjelp av spørreskjema har Propel undersøkt hvor ofte folk bryter sikkerhetsprosedyrer. Svarene viser at i 45 prosent er folk enig i at det brytes sikkerhetsprosedyrer om bord.

«Menneskelig svikt» er på topp når det gjelder årsaken til ulykker, og de færreste vet hvordan de skal takle det på en ordentlig måte.

- Vi har gått gjennom mange store ulykker og i alle store ulykker, er det noen som visste om feil før ulykken skjedde. Noen sa ifra, men noen ble ikke hørt, sier Soma. 

Dette er det mulig å gjøre noe med, men da må bedriften ha en kultur som gjør at folk tør som ser det, tør å si fra. Og noen må lytte. 

Lære av feil

- Hvorfor er strategi nummer to best?

- Hvis det blir for mye oppmerksomhet på kontroll, oppleves det som en skam hvis noen gjør en feil. Ulempen er at man blir så fokusert på at alt skal være riktig, at det er blitt en sperre å si ifra om feil. Vi må ha noe kontroll, men det er ikke likhetstegn mellom kontroll og sikkerhet.

- Hvilke feil kan det dreie seg om?

- Det kan være feil som skjer mellom mennesker. At du ikke stoler på noen. At du ser kollegaen ikke bryr seg så mye om jobben sin, men at du ikke tør si ifra. Dermed lærer man heller ikke av feil. 

Tydelig

Det er viktig at ledelsen er tydelig på at sikkerhet er viktig. Ofte har det vært bra opplæring, men hvordan man samhandler etterpå er like viktig. 

- Vi ser store forskjeller fra skip til skip. Det avhenger mye av ledelsen om bord. Å ha gode rollemodeller som håndhever regelen er viktig, sier Soma.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.