MILJØLAKS: Sjømatnæringen må bygge sin egen plattform og skape preferanse for en bedre miljølaks enn dagens ferske, skriver laksenestor Jostein Refsnes i et debattinnlegg.Illustrasjonsfoto: Gunnar Lier
MILJØLAKS: Sjømatnæringen må bygge sin egen plattform og skape preferanse for en bedre miljølaks enn dagens ferske, skriver laksenestor Jostein Refsnes i et debattinnlegg.Illustrasjonsfoto: Gunnar Lier

- Blåfrossen laks er egentlig grønn!

Er det Greta Thunberg som har fått opp temperaturen i debatten om laksens fotavtrykk? Uansett, så må vi nå, med all den fornyede kraften i klimadebatten, ta av oss solbrillene og beslutte ny merkevarestrategi for Norwegian Salmon.

Leserinnlegg

Bellonas utregninger av hvor store CO2-utslipp flyfrakt fra Norge til Kina av fersk laks er (12 kg CO2), må tas alvorlig. Allerede 28. januar i år hadde DN en klimarunde på laksen og CO2Kommentarene fra Sjømatrådet (Asbjørn Warvik Rørtveit) og Sjømat Norge (Geir Ove Ystmark) var allerede da for lite offensive etter min vurdering. Nå er det på høy tid å ta grep på hvordan norsk havbruksindustri kan bidra med klimatiltak som merkes. 

Frossen matcher fersk

En åpenbar bedre miljøløsning enn flyfrakt er å tilby frossen laks transportert med miljømoderne drevne båter til markedet. Men markedet forlanger fersk vare, sier Sjømatrådet. Vel, det står ikke skrevet noen sted at den beste smaksopplevelsen av norsk laks får vi fra fersk laks. Tvert imot, vi som har arbeidet med superfrossen laks, vet at frossen kvalitet mer enn matcher den såkalte ferske vare som jo ofte ender opp i markedet som gammelfersk. En distribusjonskjede med fersk fisk er dessuten komplisert, dyr og miljøskadelig.

zoomJostein Refsnes har vært styreleder i Nordlaks, toppsjef i tidligere Hydro Seafood og er nå leder av arbeidsutvalget i havbruksnæringens tenkesmie, Triton.
Jostein Refsnes har vært styreleder i Nordlaks, toppsjef i tidligere Hydro Seafood og er nå leder av arbeidsutvalget i havbruksnæringens tenkesmie, Triton.

Gourmetkvalitet

Fryseteknologien har endret seg betydelig fra et kvalitetsnivå som skapte et dårlig omdømme og som fortsatt belaster frossen fisk. Men dagens moderne fryseteknologi resulterer i gourmet kvalitet. Superrask innfrysing umiddelbart etter slakt, i svært lave temperaturer sprenger ikke strukturen i laksecellene og beholder ferskkvaliteten. Tint på riktig måte er denne laksen i realiteten den mest ferske vare som konsumenten kan tilbys.

Sjømatrådet er inne på det i DN-oppslaget: «Det er den norske sjømatnæringen som har skapt bildet av at fersk laks er så mye bedre enn frossen. Det er en preferanse det er fullt mulig å endre», uttaler Rørtveit. Nemlig, det er dette som er utfordringen for næringen dersom den skal unngå at den norske laksen blir kalt Co2-laks. Det hjelper lite at laks er litt mindre miljøbelastende enn biff.  

En aha-opplevelse

Sjømatnæringen må bygge sin egen plattform og skape preferanse for en bedre miljølaks enn dagens ferske. Troverdig argumentasjon kan utmerket dokumenteres vha. faktabevis. Påvirkningskanalene er utrolig mange og effektive. Bellona og næringen bør stå sammen i den strategiske kursendring for Norwegian Salmon fordi en blåfrossen laks er egentlig grønn!

Argumentet om at «flyene går uansett» er et solbrilleargument i disse klimatider. En internasjonal merkevare som Norwegian Salmon, bør snarest mulig oppfattes av stadig mer kritiske konsumenter som en god og sunn matvare med et minimum Co2-fotavtrykk. Mitt Kina-besøk nylig ga i alle fall meg en aha-opplevelse om en forbrukerutvikling som plutselig en dag via et elektronisk klikk forteller til millioner av kjøpere at nå er det tid for de gode og riktige klimakjøp! Da bør Norwegian Salmon befinne seg i førstedivisjon.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

Ikke kommunisme eller dobbeltran - men langsiktig tenkt

Leserinnlegg
4 kommentarer3. desember 2019 20:16

- Regjeringen er på kollisjonskurs

Leserinnlegg
2 kommentarer2. desember 2019 16:05

- Er det trygt å spise villfisk fra Vågsfjorden?

Leserinnlegg
10 kommentarer2. desember 2019 10:03

Ti tusen støvler tramper i takt mot kvotemeldingen

Kommentar
2 kommentarer2. desember 2019 09:25

Tinte torskefileter fra Norge gjør suksess i London

Leserinnlegg
1 kommentar1. desember 2019 10:07
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...