ETTER OMBYGGIN: NordnesGruppen har signert første kontrakt med Kleven Verft om ombyggen av Nye «Nordbas».Illustrasjon: Nordnes Design/Mats Grimstad
ETTER OMBYGGIN: NordnesGruppen har signert første kontrakt med Kleven Verft om ombyggen av Nye «Nordbas».Illustrasjon: Nordnes Design/Mats Grimstad

NordnesGruppen bygger om grønn fiskebåt hos Nye Kleven Verft

Nye «Nordbas» skal bli markedets grønneste trål- og snurrevadfartøy.

Fiskeri
Skrevet av20. september 2019 14:44Oppdatert:
30. september 2019 09:13

Båten skal erstatte trål- og snurrevadfartøyet «Nordørn». 

Skipet blir utstyrt med store batteripakker for å redusere forbruk, og det blir elektriske vinsjer og ny fiskefabrikk.

- Den som har evnen, har plikten. Her tar vi et betydelig ansvar når det kommer til å redusere vårt miljøfotavtrykk gjennom gjenbruk, energioptimalisering, kvalitet og utnyttelse av restråstoff, sier Tormund Grimstad, daglig leder i NordnesGruppen i en pressemelding.

Ombyggingen er i gang

Rederiet har etablert en samarbeidsgruppe der blant annet Vegsund Slip har hatt en sentral posisjon.

Etter kartlegging av driftsprofiler og en helhetlig analyse av energibehovet til trål- og snurrevadfartøyet «Nordørn», er erstatningsfartøyet «Nordbas» klar for ombygging, ifølge pressemeldingen.

Det skal skje hos Nye Kleven Verft, et nyopprettet selskap som i en overgangsperiode vil være kontrollert av bankene og Hurtigruten. 

Ombyggingen er allerede i gang ved Kleven Verft.

Kleven skal blant annet forlenge båten, bygge nytt maskinrom og nytt overbygg. Det skal også inn nye motorer og framdriftssystem, ifølge Nett.no

zoomFRA ISLAND: «Nordbas» er bygget i 1979 og kjøpt fra Island av rederiet Nordnes as i fjor. Her lå den til kai ved rederiets hovedkontor i april 2018. 
FRA ISLAND: «Nordbas» er bygget i 1979 og kjøpt fra Island av rederiet Nordnes as i fjor. Her lå den til kai ved rederiets hovedkontor i april 2018. 

Tar med seg navn og ansatte

Restruktureringen av Kleven Verft er fullført, og «Nye Kleven» er etablert i dag.

Det nye selskapet har fått starthjelp fra flere hold, i tillegg til kontrakter som sikrer drift i verftet ut 2020.

- Vi skal bygge en hekktråler for Nordnes, et helt unikt prosjekt. Vi skal ta en eksisterende båt, og bygge den helt totalt om til å inneholde alt rederiet ønsker av nyvinninger, og mengder av grønn teknologi, sier administrerende direktør i Kleven Verft, Kjetil Bollestad i en pressemelding fra verftet.

Stort prosjekt

Nye Kleven tar med seg fasiliteter, deler av lånet, samt ansatte fra opprinnelige Kleven. Navnet blir også med, derfor vil Nye Kleven heter Kleven Verft as. Gamle Kleven Verft vil eksistere parallelt for å ivareta gamle forpliktelser, ifølge meldingen. 

Nordnes as har i flere år jobbet med et stort ensilasjeprosjekt på tråleren «Nordstar». I likhet med «Nordstar» vil også «Nordbas» få ensilasjetank om bord.

I en tidligere versjon av denne artikkelen oppga vi at «Nordbas» ikke ville få ensilasjetanker. Dette medfører ikke riktighet, og er rettet opp i nå. Vi beklager feilen.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...