ETTERTRAKTET: Det er ikke bare brasilianerne som liker klippfisk av sei - også dominikanerne går mann av huse for å få tak i denne fisken. Illustrasjonsfoto: Einar Lindbæk
ETTERTRAKTET: Det er ikke bare brasilianerne som liker klippfisk av sei - også dominikanerne går mann av huse for å få tak i denne fisken. Illustrasjonsfoto: Einar Lindbæk

Klippfisk av sei er superpopulær i Den dominikanske republikk

Torhild Måkestad Martinussen
Telefon 55 30 22 34
Mobil 98404287
23. august 2019 13:16

Flere enn åtte av ti dominikanere mener klippfisken fra Norge er den aller beste, melder Norges sjømatråd i en pressemelding. Faktisk er det slik at ingen andre i verden spiser like mye norsk klippfisk av sei som det dominikanerne gjør. Siden 2015 har eksporten økt med nesten 40 prosent.

Tar hele markedet

Det siste året har Sjømatrådets fiskeriutsending i Den dominikanske republikk og Brasil, Øystein Valanes, gjort et dypdykk i rapporten «Dominican Republic Bacalao Study» for å bedre forstå hva som skal til for å stimulere til fortsatt eksportvekst. Rapporten tar blant annet for seg spisevaner, forbrukertrender og kjennskap til den norske klippfisken av sei, eller «Bacalao Noruego», som den kalles av dominikanerne.

- Den norske «bacalaoen» har en svært høy preferanse og en markedsandel på hele 90 prosent, forteller Valanes.

Lange tradisjoner

I 2018 eksporterte Norge over 13.300 tonn klippfisk av sei til Den dominikanske republikk. Det er ny eksportrekord og en økning på 17 prosent i forhold til året før. I samme periode økte verdien fra 334 til nærmere 380 millioner kroner, ifølge Valanes.

- «Bacalao Noruego» har lange tradisjoner i Den dominikanske republikk, og eksporten hit har vokst betraktelig over flere år. Mellom 2015 og 2018 var eksportveksten på klippfisk av sei på nesten 40 prosent. 

Matlagingskonkurranse

I Santo Domingo den 26. september er det duket for en stor matlagingskonkurranse med norsk klippfisk av sei på menyen. Kjente tv-fjes, journalister, stjernekokker og influensere skal skape blest om arrangementet som forventes å få bred mediedekning både på tv, i aviser og magasiner og i sosiale medier.

- Med konkurransen setter vi høyt fokus på opprinnelse, og at klippfisken smaker ekstra godt fordi den kommer fra Norge. I tillegg vil vi motivere til innovasjon og opplysning om hvordan man sunt og enkelt kan tilberede «Bacalao Noruego», forteller Valanes. 

I alt skal 40 dominikanere, fordelt på kategoriene «hjemme-kokker», profesjonelle kokker og studenter kjempe om hvem som lager den beste bacalaoretten. Og Valanes har planene klare for vinneren.

- Vi håper at vinneren kan bli vår neste klippfiskambassadør, gjerne en ung person som kan fronte klippfisken i ulike medier i tiden fremover.

Valanes har også planene klare for tilreisende norske klippfiskeksportører som skal bivåne arrangementet.

- I forbindelse med konkurransen legger vi opp til å skape møteplasser der de norske eksportørene kan treffe både nye og eksisterende kunder.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...