BAKPÅ: Oppdrettsindustrien må tenke nytt når det gjelder elektrifisering av driften, hvis ikke vil ikke næringen klare å nå målet om en halvering av dieselforbruket innen 2030.Foto: Pressefoto
BAKPÅ: Oppdrettsindustrien må tenke nytt når det gjelder elektrifisering av driften, hvis ikke vil ikke næringen klare å nå målet om en halvering av dieselforbruket innen 2030.Foto: Pressefoto

Oppdretterne må ta nye klimagrep

Leder
24. august 2019 10:22

Tidligere denne uken løp over 60 havbruks-ildsjeler for et renere hav, der målet var å sette søkelyset på marin forsøpling. Selvsagt et godt tiltak, men det står samtidig i grell kontrast til hvor kort deler av oppdrettsindustrien er kommet mot målet om å bli klimanøytral. Mens resten av samfunnet elektrifiseres og gjøres fornybar, er flesteparten av landets oppdrettere fremdeles storbrukere av fossilt drivstoff. Det må en revolusjon til skal målet om en halvering av klimautslippet oppnås innen 2030. 

Elektrifisering av både båter og oppdrettsanlegg er høyaktuelt, og denne uken ble blant annet en hybridbåt døpt i Trondheim. Likevel er elektrifiseringen kommet sørgelig kort i oppdrettssektoren. Det er cirka 1200 båter som fort kan elektrifiseres eller få hybridmoter, men bare et og annet oppdrettsselskap som våger å tenke nytt. 

Elektrifisering-en har kommet sørgelig kort i oppdrettssektoren. Det må en klimarevolusjon til.

Regjeringen har som mål å halvere dieselforbruket innen 2030, noe marin sektor er langt unna. For oppdrettssektoren må både landstrøm for anleggene og nye driftsformer for båtene innføres. Derfor må det gjennomføres dramatiske klimakutt fremover.

Batteriselskapet Zem Energy har regnet ut at en omlegging av driftsform for oppdrettsbåter og -anlegg kanskje er noe av det lureste vi kan gjøre klimamessig. Eksempelvis er CO2-belastningen fra produksjonen av et batteri tjent inn etter 34 dagers drift av en oppdrettsbåt, og 62 dager ved et anlegg dersom en legger om fra fossilt til batteridrift. Til sammenligning vil en elbil først bli klimanøytral etter 2,8 års drift. En fritidsbåt vil det ta over seks år. 

Klimamessig er nemlig samfunnet best tjent på å legge om driften av nyttetransport som busser, arbeidsbåter, fiskebåter og anleggsmaskiner. De er mer i bruk enn biler og fritidsbåter. Eksempelvis fører en hybridisering av en arbeidsflåte til 60 prosent redusert dieselforbruk, og opp mot 90 prosent kutt i CO2- og Nox-utslipp. 

Miljøstiftelsen Zero foreslår at det innføres dieselforbud for fiskeri- og havbruksnæringen. Et drastisk tiltak, men kanskje nødvendig skal næringene nå klimamålene. Men det er ikke bare myndigheten som krever endring. Også forbrukerne vil etter hvert stille krav. Da nytter det ikke å tenke så konservativt som store deler av oppdretterne gjør.

Næringen har penger nok til å ta dristige valg. Det har vi sett i alle utviklingskonsesjon-planene de siste årene. Vi tror derfor det vil være lurere å endre seg frivillig enn å bli tvunget, men da må bransjen ta grep nå. Under Aqua Nor om to år håper vi derfor de samme oppdretterne som løp for et renere hav, også løper for en renere næring.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...