FINT BESØK: Fisker Lennart Danielsen fra Mandal gleder seg til å få besøk av fiskeriministeren om bord på «Rosenvoll».Foto: Privat
FINT BESØK: Fisker Lennart Danielsen fra Mandal gleder seg til å få besøk av fiskeriministeren om bord på «Rosenvoll».Foto: Privat

Håper Nesvik vil hjelpe den minste flåten i sør

Onsdag skal fiskeriminister Harald Tom Nesvik til Mandal og være med Lennart Danielsen om bord på «Rosenvoll». Da skal han blant annet få høre mer om fiskernes problemer med rekerist.

Fiskeri
Kjersti Sandvik
5. august 2019 19:05

Danielsen gleder seg til å få ministeren om bord og tror ikke de skal gå tom for samtaleemner.

Har ikke villet forstå

Problemer med å bruke rekerist deler av året innenfor grunnlinjen, er et av punktene på listen. 

Det gjelder cirka 30 båter fra Karmøy til svenskegrensen. Problemet gjelder enkelte årstider på enkelte plasser. 

Danielsen er ikke imponert over forvaltningens vilje til å forstå hva fiskerne fra Karmøy til Agder-fylkene sliter med.

- Problemet og utfordringen med rist innenfor grunnlinjen ble tatt opp allerede i 2015. Forvaltningen har vært veldig lite villig til å se på problemstillingen og finne løsninger på de utallige møtene vi har hatt gjennom disse årene, sier Danielsen. 

Han legger til at det er ikke det at den minste flåten ikke bruker rist. De bruker det store deler av året, men så er det noen felt, noen deler av året, der det blir vanskelig.

Andre seleksjonsformer

Fiskerne har kommet med forslag om å se på andre typer seleksjonsformer enn rist, som blant annet maskeseleksjon og hvordan trålen utformes. 

Rekerist

Norges Fiskarlag har bedt myndighetene om særskilt unntak fra påbudet om sorteringsrist i tilfeller hvor risten tildekkes av tare, maneter e.l. 

Videre ber Norges Fiskarlag om et generelt unntak for de minste rekefartøyene som drifter kystnært sør for 62N og henviser til vanskelige driftsforhold for den minste flåten som har lav tauekraft og små trålredskaper, og opplevelse av betydelig fangsttap av reker, kreps og annen fisk.

Fiskeridirektoratet mener imidlertid at det ikke bør innføres et særskilt unntak fra påbudet om sorteringsrist for de minste rekefartøyene som drifter kystnært sør for 62N. 

Kilde: Brev fra Nærings- og fiskeridirektoratet

- Vi har jobbet veldig mye med dette. Forvaltningen har forlangt mer og mer forskning med det resultatet at det bare dras ut og dras ut. Det er synd at ikke har vært tatt skikkelig tak i dette, sier Danielsen. 

Han synes ikke argumentet med at de har hatt rekerist i nord i over 30 år, uten at noen har fått noen dispensasjon for å bruke det, er godt. 

- Det er andre fiskeområder i nord og andre oppvekstområder for yngel. Argumentet med at reketrål tar kysttorsk, gjelder for eksempel ikke her. Likevel bruker forvaltningen det som argument for å bruke rist. 

MSC sertifikat

Den store utfordringen som lurer i bakgrunnen, og som gjør saken vanskelig, er at MSC krever rekerist for å få fornyet miljøsertifikat på reker. 

Danielsen sier det jobbes med konkrete forslag til løsning, blant annet med en form for registrering av det de får i trålen. Noe MSC har etterlyst. 

- Dette er en sak Fiskarlaget jobber med. Det er ikke forvaltningen eller departementets oppgave å sørge for at vi ikke mister miljøsertifiseringen. De skal forholder seg til forvaltning av bestanden og kysttorsk som bifangst er ikke et problem her sør.

Mister de unge

Det er mulig å få dispensasjon til å bruke rekerist, men den blir for komplisert for fiskerne. Fiskerne kan få 14 dagers dispensasjon fra å bruke rist på et felt, dersom de kan dokumentere at de har problemer med å bruke den. 

- Fiskerne fisker på flere felt. Det betyr at de må dokumentere og skrive søknader kontinuerlig. Det er veldig tungvint for disse enmanssjarkene.

Danielsen frykter næringen står i fare for å miste rekruttering og med den en viktig næring og kystkultur langs kysten, dersom dette ikke blir ordnet opp i.

- Fiskerne mister store mengder av fangsten i deler av året. De er avhengig av å levere mer enn reker til mottakene. Når det blir så streng og komplisert forvaltning, er det vanskelig for ungdommen å komme inn i næringen. Rekefiske er ofte et springbrett for ungdom som vil bli fiskere.

zoomFELTARBEID: Fiskeriminister Harald T. Nesvik skal ut i felt i morgen, onsdag, som mannskap på en reketråler.
FELTARBEID: Fiskeriminister Harald T. Nesvik skal ut i felt i morgen, onsdag, som mannskap på en reketråler.

Flere saker

Men det er ikke bare rekerist som skal diskuteres i Mandal. Fiskeriministeren skal også få føle på kroppen hvordan veieplikten fungerer.

- Fisken må veies minst tre-fire ganger før den går ut av mottaket. Det er veldig tungvint og jeg har noen forslag til hvordan det kan gjøres enklere, sier Danielsen.

Hovedmålet er at ministeren skal få mer kunnskap om hva fiskerne holder på med. 

- Vi står bare for en til to prosent av landet kvantum, men den er veldig viktig for å bevare et kystsamfunn.

Redningsskøyten «Bill»

Til å frakte ministeren og presse til og fra fiskebåten, har redningsskøyten «Bill» stilt seg til disposisjon.

- De stiller opp helt gratis og det er vi veldig glade for, sier Danielsen. 

Han legger til at selv om det er mye problematisk han vil ta opp med ministeren, finnes det også veldig mye positivt å vise ham.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.