Utenlandske fisketrailere som ikke betaler bøter, foreslås nå holdt igjen på grensa.Ill.foto: colourbox
Utenlandske fisketrailere som ikke betaler bøter, foreslås nå holdt igjen på grensa.Ill.foto: colourbox

Nytt lovforslag: Kan holde igjen fisketrailere som ikke betaler bøter

Politikk
16. juli 2019 09:29

Kontrollører fra Statens vegvesen og tolletaten kan få mulighet til å avskilte og holde igjen både trekkvogner og hengere når de stanser vogntog og trailere som kjører ulovlig.

- Dette er vi positive til. Et av våre mål er å få like konkurransevilkår, sier regionleder i Norsk lastebileierforbund Odd Hugo Pedersen til Nord24.

Et problem er at bøtelagte sjåfører stikker av fra landet, eller at transportøren henter lasten med en ny trekkvogn og dermed begrenser tapet om sjåføren blir tatt for brudd på hviletidsbestemmelser, dårlige dekk eller andre forhold. 

Nytt lovforslag

Samferdselsdepartementet har nå sendt ut et nytt lovforslag der både vogn og last kan holdes igjen til bøter og gebyrer er betalt. Om pengene ikke er på konto etter tre måneder, kan kjøretøy tvangsselges for å dekke omkostningene, skriver Nord24.

Ved at også henger kan holdes igjen, hindres transportører i å hente hengeren og slik la sjåføren sitte igjen med hele ansvaret og straffen.

Det gis også utvidet adgang til å bruke hjullås, som først ble innført i 2015.

Lovendringene vil også gjøre det vanskeligere å la sjåføren sitte igjen med ansvaret.

- Det mener vi er en riktig vinkling. Disse sjåførene gjør nok bare det de får beskjed om. Og de har dårlig betalt, sier Pedersen.

Kan hente lasten

Retten til tilbakehold gjelder kun hengeren, ikke lasten på hengeren. Om et vogntog med fisk blir holdt tilbake kan dermed lasten hentes ut og bli sendt videre.

Pedersen mener mye har gått riktig vei i bransjen den siste tiden.

- Vi ser at vi blir lyttet til, og får gjennomslag for ting vi har tatt opp i mange år, sier han.

Statistikk fra Statens innkrevingssentral viser at det ofte er vanskelig å kreve inn penger fra utenlandske transportører. For trafikkgebyrer og bøter fra 2016 var oppgjørsgraden på kravene fra Norden på 82 prosent, mens det på kravene fra Øst-Europa var på 52 prosent, skriver Nord24.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...