KAN KOMME: Her er inngangsparti i Stad skipstunnel. Prosjektet kan snart bli realisert, noe den bør, mener Fiskeribladet. 
KAN KOMME: Her er inngangsparti i Stad skipstunnel. Prosjektet kan snart bli realisert, noe den bør, mener Fiskeribladet. 

Endelig er tunnelen i sikte

Leder
19. juni 2019 05:00

Styringsgruppen for Stad skipstunnel håper på byggestart i 2021, og åpning av verdens første skipstunnel i 2025. Nå forventer ildsjelene på Nord-Vestlandet at samferdselsminister Jon Georg Dale åpner pengesekken i neste års statsbudsjett. Får initiativtagerne gjennomslag for sine ønsker kan tunnelen bli en realitet, noe vi mener er på sin plass. Det er svært mange grunner til at det bør skje. 

Nylig møtte representanter for Måløy Vekst samferdselsminister Jon Georg Dale i hvor de diskuterte prosessen videre for prosjektet. I den ferske rapporten «Stad skipstunnel. Videreutvikling og prosjektoptimalisering» som Kystverket sendte over til Samferdselsdepartementet 15. juni kommer det frem at tunnelen kan bygges noe billigere enn først budsjettert. Prisen på prosjektet vil bli 2,8 milliarder kroner. 

Samtidig har samfunnsnytten økt med om lag en milliard kroner. Det er også er blitt regnet ut at drivstoffbesparelser ved bruk av tunnelen viser økt nytte og miljøgevinst. Effekten er beregnet til rundt 110 millioner kroner. Styringsgruppen er meget tilfreds med at Kystverket har fått ned kostnadene og at samfunnsnytten er økt.

Ikke minst vil Stadtunnelen være svært viktig for fiskerinæringen.

To tidligere rapporter og studier fra Kystverket har konkluderte med at prosjektet ikke er lønnsomt, men likevel nødvendig. Tunnelen er dimensjonert for 100 passeringer i døgnet. De tidligere vurderingene fra Kystverket har konkludert med at hvert skip igjennom tunnelen vil koste samfunnet 26.000 kroner i 40 år, men det forutsetter ti- tolv skip per dag. 

Til tross for at tunnelen vil bli svært dyr å bygge, vil samfunnsnytten være stor. Blant de positive sidene av en tunnel er mindre forsinkelser for varetransport, nye transportmuligheter for arbeidskraft og varer, arbeidsreiser mellom regioner, direkterute med hurtigbåt Bergen-Ålesund og økt turisme. Ikke minst vil tunnelen være svært viktig for fiskerinæringen.

Eksempelvis har brønnbåtrederiet Rostein fremsnakket en tunnel. Rederiet passerer Stad tre ganger hver dag med levende laks. Om lag 20 prosent av turene blir forsinket på grunn av dårlig vær, noe som er både kostbart for rederiet samt problemfylt for laksen. Tilsvarende har oppdrettsgiganten Mowi (Marine Harvest) regnet ut at en tunnel vil spare dem for 26 millioner kroner over en 25 årsperiode.

Det er med andre ord mange grunner til at tunnelen bør bygges. Foruten betydningen for norsk sjømatnæring muliggjør den også flytting av store mengde gods fra vei til vann. Prosjektet vil dermed legge til rette for konkurransedyktig transport, effektive transportkorridorer, et høyt sjøsikkerhetsnivå og bidra til å redusere klimagassutslipp.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...