FLYTENDE MUSEUM: representerer det siste fraktefartøyet i sin klasse som gikk ut av drift, og er den eneste gjenværende store 50-talls sildesnurperen fra sildefiskets storhetstid, og er unik med sin konstruksjon og historie. Nå er planen at skipet skal bli et flytende museum.Foto: Kulturminnefondet
FLYTENDE MUSEUM: representerer det siste fraktefartøyet i sin klasse som gikk ut av drift, og er den eneste gjenværende store 50-talls sildesnurperen fra sildefiskets storhetstid, og er unik med sin konstruksjon og historie. Nå er planen at skipet skal bli et flytende museum.Foto: Kulturminnefondet

«Gamle Nyborg» ble bygget som dampdrevet fiskebåt i 1924. Nå skal den bli museum

Torhild Måkestad Martinussen
Telefon 55 30 22 34
Mobil 98404287
16. juni 2019 08:06

Snurperen «Gamle Nyborg» ble opprinnelig bygget som en dampdrevet fiskebåt i England hos Cochrane & Sons i 1924 under navnet  «A.Rose».

Båten som i dag er et fraktefartøy trenger sårt å bli satt i stand. I en pressemelding opplyser Kulturminnefondet at foreningen «fraktefartøyet M/S Gamle Nyborg» er tildelt 0,5 millioner kroner for å restaurere fartøyet.

Fartøyet har en lang og unik historie og er laget med håndverk og byggeteknikker som er svært sjeldne i dag. Foreningens ambisjon er at M/S Gamle Nyborg skal formidle denne ved å bli et levende museum etter at fartøyet er satt i stand.

«Gamle Nyborg» har historie som kombinert sildesnurper og fraktefartøy. 

«Hun representerer en gruppe fartøy som spilte en stor rolle for norsk sjøfart i etterkrigstiden, og for gjenoppbyggingen av landet etter krigen. Båten representerer det siste fraktefartøyet i sin klasse, og er den eneste gjenværende store 50-talls sildesnurperen fra sildefiskets storhetstid. Den er derfor et unikt maritimt minnesmerke for norskekysten», skriver Kulturminnefondet i en pressemelding.

I styrets vurdering for tildeling av midlene, vises det til at fartøyets særegenhet og de fremtidige planene med formidling av den viktige kysthistorien, ble vektlagt.

«Gamle Nyborg»

  • Bygget hos Cochrane & Sons i Selby UK i 1924, som steamdrifter «A.Rose».
  • Rekvirert av Royal Navy i 1940, og hadde flere roller og navn, bla, som bøyelegger H.M.S. «A.Rose», minesveiper H.M.S. «Siesta» og til sist forsyningsskip H.M.S. «Adelphi» under invasjonen av Normandie.
  • Ble i 1946 solgt til Norge til Kristian Einarsen, Aakrehamn, og fikk navnet «Nyborg». Ble da omrigget til fraktfart med større lasteromsluke for transport av materialer for gjenoppbyggingen av Finnmark. Ble senere omrigget for sildefiske, nytt styrhus i 1947, og fikk i 1950 installert dieselmotor som framdriftsmaskin, en B&W Alpha 404vo på 245hk. Fikk i 1953 påbygd bakk.
  • Gikk på sildefiske og Islandsfiske fram til 1964, omrigget for fraktefart på heltid. Pårent ved kai i 1969, og fikk etter dette påsatt nytt styrhus. Solgt til Skjalg Kristensen, Vevelstad i 1997, fikk navnet «Vågsfjell», diverse fraktfart.
  • Solgt til Steinar Antonsen, Tromsø i 1999, fikk navnet «Vagsfjell», mest brukt i ensilasjefart over Tromsøsundet. Lagt i opplag i Dåfjorden, Karlsøy 2007, Karl Magnus Pettersen, Tromsø som eier.
  • Overtatt av Sten Cato Nordsæther i 2010 for bevaring som flytende kulturminne. Restaurering startet. November 2017, solgt til Dåfjorden, Stord. Skiftet navn til "Gamle Nyborg". Videre restaurering pågår.
  • «Gamle Nyborg» representerer det siste fraktefartøyet i sin klasse som gikk ut av drift, og er den eneste gjenværende store 50-talls sildesnurperen fra sildefiskets storhetstid, og er unik med sin konstruksjon og historie.

KILDE: Fjordsteam.no

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...