LITE HVAL: Hvalprodusenten skulle helst sett at de hadde hatt mer kjøtt å produsere. Nå på vårparten har hvalprodusentene nemlig den utfordringen at det etterspørres mer hval enn de klarer å levere.Foto: Anne-Mette Landmark
LITE HVAL: Hvalprodusenten skulle helst sett at de hadde hatt mer kjøtt å produsere. Nå på vårparten har hvalprodusentene nemlig den utfordringen at det etterspørres mer hval enn de klarer å levere.Foto: Anne-Mette Landmark

Økt hvalinteresse er godt og overraskende nytt

Leder
29. mai 2019 05:00

Mot alle odds har interessen for hvalkjøtt i vår vært økende. Hvalprodusentene melder om stor interesse, men lite hval. Dette er ikke en nyhet som er vanlig fra denne sektoren, og det er flott dersom vi ser økt etterspørsel etter hvalkjøtt. Da er det imidlertid litt underlig å registrere at aktiviteten på hvalfangsten er på et lavmål.

Årets vågehvalkvote er på 1278 dyr, det samme som i fjor. I 2018 var det 11 fartøy som deltok. Fangsten endte på 454 dyr, en liten økning fra 2017. Minsteprisen i år er på 35 kroner kiloet - en økning på 15 øre fra i fjor. Norges Råfisklag melder om en treg start på årets hvalsesong, og det er bare fangstet halvparten av det som ble tatt på samme tid som i fjor. Det har totalt blitt skutt 57 dyr siden oppstarten 1. april. 

Lofotbåtene «Åse-Karin» og «Reinebuen» var de eneste som startet tidlig i år, nå i mai har også åtte andre fartøy gått i gang med fangstingen. 35 av hvalene som er blitt tatt har «Reinebuen» stått for. Årsaken til den labre fangstingen har vært generelt mye dårlig vær, kombinert med lite hval på kysten i nord.

Til nå har hvalprodusenten, som har leieproduksjon hos Berg Seafood på Svinøya, kjøpt rundt 60 tonn kjøtt, det meste pakkes og sendes ut fersk. Mesteparten går til Tromsø og Oslo. Hvalprodusenten skulle helst sett at de hadde hatt mer kjøtt å produsere. Nå på vårparten har hvalprodusentene nemlig den utfordringen at det etterspørres mer hval enn de klarer å levere.

Større etterspørsel er ikke en trend som ikke har preget næringen tidligere. I flere år har det nemlig vært laber interesse for hvalkjøtt, noe som også har vært en medvirkende årsak til at så få hval er blitt skutt. Det har virket som om den vanlige forbruker ikke er interessert i hvalkjøtt i det hele tatt.

Hvalkjøttet burde kunne solgt mer, men da må markedsinnsatsen styrkes.

Dersom den økte interessen, vi ser nå i mai, står seg utover forsommeren og selve sommeren har det skjedd et skifte næringen. Det bør hvalnæringen glede seg over. Det tyder også på at flere båter bør sørge for at mer hval blir tatt. Her har fangstmennene derfor en jobb å gjøre.

Den økte interessen er kanskje også er et tegn på at mange år med ekstra markedsinnsats begynner å betale seg. Organisasjonen Norsk Hval fikk i fjor høst 500.000 statlige penger til å markedsføre norsk hval på. Det viser klart og tydelig at markedsinnsats betaler seg. Aktørene har nemlig jobbet langsiktig og målbevisst, og intet er bedre enn om arbeidet bærer frukter.

Spørsmålet er likevel om det er nok. Eksempelvis virker Sjømatrådet svært defensiv i arbeidet med norsk hval. Skal salget ta seg ytterligere opp må det økt markedsføring til, hvis ikke forblir hvalproduktene bare et nisjeprodukt for spesielt interesserte. Produktene burde etter vår mening ha potensial til å selge mer, men da kreves det ytterligere markedsinnsats med tøffere økonomiske muskler. 

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...