MÅ BLI GRØNNERE: «Angelsen Senior» er en av de nye grønne båtene i fiskerinæringen, og trolig må flere av de nye båtene bli både elektriske og hybride skal klimamåtene for skipsfarten nås. Foto: Frank Einar Iversen
MÅ BLI GRØNNERE: «Angelsen Senior» er en av de nye grønne båtene i fiskerinæringen, og trolig må flere av de nye båtene bli både elektriske og hybride skal klimamåtene for skipsfarten nås. Foto: Frank Einar Iversen

Miljøfiendtlig refusjonsordning har ingen fremtid

Leder
17. april 2019 21:19

Refusjonsordningen for fiskeflåten harmonerer dårlig med de internasjonale klimamålene, og det er på tide det tas grep for å redusere dieselforbruket i flåten. Da kan ikke den norske stat lenger premiere økt bruk av diesel. Eksempelvis er miljøorganisasjonen Bellonas visjon om heller å bruke refusjons-midlene til å gjøre flåten grønne et godt forslag. Også fiskeflåten må bidra mer til det grønne skiftet.

FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) vedtok i fjor en ambisjon om at klimautslippene skal halveres innen 2050, og nå null så raskt som mulig i dette århundre. I Norge skal regjeringen om kort tid legge frem en handlingsplan for grønn skipsfart hvor målet er 50 prosent utslippskutt innen 2030.

Nye tall viser at refusjon av diesel i fiskerinæringen har økt med 18,5 prosent fra 2017 til 2018. Mens flåten fikk tilbake 463,5 millioner kroner i 2016, økte det til 522,7 millioner i 2017 og 619,4 millioner i fjor. Sist fredag kom også de ferskeste tallene for petroleums-forbruket i Norge, og sjømatnæringen er en av de virkelige driverne for at dieselforbruket gikk opp i 2015 (siste tall). En utvikling som er står i sterk kontrast med hvordan resten av det norske samfunn blir grønnere.

Miljøfiendtlige refusjonsordninger har ingen fremtid.

I den nye handlingsplan for grønn skipsfart vil trolig regelverket strammes inn. Det vil være svært underlig om dagens refusjonsordning ikke også legges om. Hverken det høye oljeforbruket i fiskeri- eller i havbruksnæringen er forenelig med målene om omfattende utslippsreduksjon.

Næringen har frem til nå kjempet mot en endring, og ønsker at flåten skal bli grønnere gjennom frivillige tiltak. Spørsmålet er om det er godt nok. Det er underlig å registrere at transport og samferdsel på land presses til å bli grønnere gjennom bomavgifter og dieselavgifter, mens skipsfart og fiskeflåten kan få holde på slik de alltid har gjort. Også denne næringen må omstilles, og trolig kan det kun skje gjennom tvang.

Bellona har foreslått å bruke refusjonsordningen til å elektrifisere fiskeflåten. Dette er en god idé. Skal klimamålene nås, må maritim næring kutte forbruket. I det perspektivet har ikke miljøfiendtlige refusjonsordninger en fremtid.


God påske til viktig næring

Fiskeribladet vil gjerne ønske alle våre lesere, annonsører og abonnenter er en riktig god påske, og vi håper alle i og rundt sjømatnæringen blant annet nytter sjansen å lage noen gode fiskeretter i høytiden. Fra gammelt av er jo bacalao en utmerket påskerett, og i dagens papirutgave har vi en oppskrift på en lekker kveiterett. Og fremdeles er skreien på sitt beste. Hva er vel bedre enn god fisk i høytiden? Vi oppfordrer derfor til å nyte noen late fridager med fristende fisk på menyen.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...