LAKSE-TULL: I en lærebok i den videregående skolen står det at oppdrettslaksen er genmodifisert. Dette er bare tull, men forfatterne kan ikke forklare hvor de har påstandene fra.Foto: Fredrik Bjerknes
LAKSE-TULL: I en lærebok i den videregående skolen står det at oppdrettslaksen er genmodifisert. Dette er bare tull, men forfatterne kan ikke forklare hvor de har påstandene fra.Foto: Fredrik Bjerknes

Fri lakse-diktning i skolen er «Fake news» av verste slag

Leder
12. mars 2019 20:06Oppdatert:
12. mars 2019 21:08

Norsk skoleelever lærer i dag svært lite om norsk fiskeri- og havbruksnæring, og dessverre er mye av det de faktisk får kunnskap om direkte feil. I dagens avis kan vi vise frem et slikt grelt eksempel fra en lærebok i den videregående skolen. Der har forfatterne diktet opp fakta rundt genmodifisering av laks, noe som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Er det fritt frem for å dikte i fagbøker?

I en digital lærebok i naturfag i videregående skole står det at gen fra mennesker er brukt for at oppdrettslaks skal vokse raskere. I boken står det følgende: «Oppdrettslaks fikk i en periode innsatt et gen for menneskelig veksthormon for at de skulle vokse raskere. Dette medførte mange protester, og man gikk over til å bruke gener for veksthormon fra atlanterhavsflyndre.»

Norske myndigheter har svært strenge regler for genmodifisert mat, og selv om reglene er myket opp så finnes det ikke norske matvareprodukter som har endret sine arveegenskaper ved hjelp av genteknologi. Det selges faktisk ikke genmodifisert mat i Norge.

Dette ble også bekreftet av ekspertisen i Veterinærinstituttet. Forskerne påpeker at innholdet i boken er svært tendensiøst og i tillegg feil. Genmodifisering er overhodet ikke brukt i norsk oppdrettslaks, er konklusjonen. 

Diskusjonen rundt «Fake news» har gått høyt de siste årene, og det er ikke første gangen oppdretterne får usanne beskyldninger mot seg. Et annet eksempel er påstandene om at det er antibiotika i laksefôret. 

Tilliten til lærebøkene i skolen er stor, og da må det som står i dem være korrekt.

Det store spørsmålet er derfor hvor fagbokforfatterne har fått disse betraktningene fra. Dessverre ønsker ikke forfatterne å svare på dette, og hovedforfatter viser bare til hva noen forskere på Ås visstnok skal ha uttalt. Hun har spesielt ansvar for naturfag i den videregående skolen, og likevel klarer ikke vedkommende å forklare hvor hun har påstandene fra. 

Vi kan mene mye og mangt om oppdrett av laks, men vi burde i det minste forvente av lærebokforfattere at de forholder seg til fakta. Det nytter ikke å basere seg på synsing og udokumenterte opplysninger. For hvordan er resten av læreinnholdet i bøkene til den Nasjonal digital læringsarena (NDLA) når en er så lemfeldig med fakta om oppdrett?

Godkjenningsordningen for lærebøkene ble opphevet i år 2000. Et viktig argument mot ordningen var at forlag, forfattere og fagmiljøer selv skulle sørge for kvalitetskontroll i henhold til innhold, likestilling og språklig kvalitet av lærebøkene. Her kan vi derfor raskt slå fast at Nasjonal digital læringsarena har sviktet. 

Tilliten til det som står i lærebøkene i skolen er stor blant både elever og foreldre. Da må vi i det minste forvente at det som står i dem er korrekt. Vi trenger ikke «Fake news» i skolen også.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...