MINUS 43: KV «Svalbard» har gjennomført en vellykket operasjon ved den havarerte tråleren Northguider i Hinlopen, og risikoen ved havaristen er dermed ytterligere redusert.Foto: KYSTVERKET/KYSTVAKTEN
MINUS 43: KV «Svalbard» har gjennomført en vellykket operasjon ved den havarerte tråleren Northguider i Hinlopen, og risikoen ved havaristen er dermed ytterligere redusert.Foto: KYSTVERKET/KYSTVAKTEN

Vellykket sikring av «Northguider» i 43 minusgrader

I 43 grader minus har mannskapet fra Kystvakten og Kystverket sikret havaristen mot forurensning. Posisjoneringsutstyr er også montert i tilfelle havaristen blir tatt av isen.

Miljø
Ole Erik Klokeide
Telefon 55 21 33 09
Mobil 478 09 837
6. mars 2019 13:57Oppdatert:
6. mars 2019 13:58

- Det har ikke vært gjennomført lignende operasjoner i så krevende farvann før, som vi kjenner til. Veien blir til mens vi går, og vi møter stadig nye utfordringer i det kalde klimaet. I løpet av det siste toktet opplevde mannskapet en effektiv temperatur på ned mot minus 43 grader, sier Rune Bergstrøm, ansvarlig for operasjonen ved beredskapsavdelingen til Kystverket i en pressemelding.

zoomSeksjonsleder Rune Bergstrøm i Kystverket
Seksjonsleder Rune Bergstrøm i Kystverket

Risikofylt

Kystverket og Sysselmannen vurderte opprinnelig å starte fjerningen av havaristen i denne perioden, men etter en vurdering av sikkerheten til innsatspersonellet og de utfordrende klimatiske forholdene ble det bestemt at havaristen skal fjernes i august

- Det ustabile været vi har opplevd under denne operasjonen viser at vurderingen var riktig. En bergingsoperasjon i denne perioden kunne blitt meget utfordrende og risikofylt, og sannsynligheten er stor for at operasjonen hadde blitt avbrutt underveis, fortsetter Bergstrøm.

zoomISØDET: Is på er er utsikten fra KV «Svalbard».
ISØDET: Is på er er utsikten fra KV «Svalbard».

14 evakuert

Først etter at issesongen og hekkeperioden for sjøfugl er over i august, vil bergingen av den havarerte reketråleren starte. Tråleren fra Austevoll gikk på grunn og havarerte 28. desember 2018.

Mannskapet på 14 ble evakuert med Sysselmannen på Svalbards to helikoptre. Ingen ble alvorlig skadet. Uten Sysselmannens helikoptre kunne det gått riktig ille for mannskapet i det øde naturreservatet Hinlopen, på nordsiden av Spitsbergen. 

zoomKV «SVALBARD»: Det er kystvaktskipet KV «Svalbard» som er plattform for alle operasjoner Kystverket styrer med havaristen «Northguider» i Hinlopen på Svalbard.
KV «SVALBARD»: Det er kystvaktskipet KV «Svalbard» som er plattform for alle operasjoner Kystverket styrer med havaristen «Northguider» i Hinlopen på Svalbard.

Kan bli tatt av isen

Mannskapet har montert tre ulike systemer med posisjoneringsutstyr på havaristen, for å kunne følge med på eventuelle bevegelser. Disse kan også benyttes ved et eventuelt «worst case scenario», der havaristen blir tatt av isen og det blir behov for å lokalisere vraket. Det er også gjennomført tiltak som gjør det enklere å få tak i havaristen ved et slikt scenario.

I tillegg har mannskapet fjernet ytterligere avfall og potensielt forurensende utstyr fra havaristen.

zoomOVERVINTRER: Austevoll-tråleren «Northguider» kan ikke fjernes før issesongen og hekkeperioden for sjøfugl er over i august. Nå sikres tråleren og tømmes for ytterligere avfall.
OVERVINTRER: Austevoll-tråleren «Northguider» kan ikke fjernes før issesongen og hekkeperioden for sjøfugl er over i august. Nå sikres tråleren og tømmes for ytterligere avfall.

Overvåkningsprogram

- Arbeidet med havaristen i Hinlopen har gitt oss ny kunnskap om operasjoner i så fjerntliggende, mørke og kalde områder. Et godt samarbeid mellom mannskapet på KV «Svalbard», Kystverket, rederiet, bergingsselskap, forsikringsselskapet og lokale bidragsytere fra Longyearbyen har vært helt essensielt for å løse utfordringene i det ekstreme klimaet, sier Bergstrøm.

zoomOVERVINTRER: Austevoll-tråleren «Northguider» kan ikke fjernes før issesongen og hekkeperioden for sjøfugl er over i august.
OVERVINTRER: Austevoll-tråleren «Northguider» kan ikke fjernes før issesongen og hekkeperioden for sjøfugl er over i august.

Fremover skal det settes opp et overvåkningsprogram for havaristen og isforholdene i området. Rederiet og forsikringsselskapet jobber også videre med bergingsplanen i samarbeid med Kystverket, og forbereder bergingsoperasjonen som skal gjennomføres i august.

Fører tilsyn

Kystverket fører tilsyn med skipseiers tiltak på havaristen, og samarbeider tett med rederiet som eier båten, Opilio AS, forsikringsselskapet Gard, bergingsselskap og Sysselmannen på Svalbard om bergingsoperasjonen. Kystverket har gitt pålegg til skipseier om å fjerne havaristen, og sørge for tiltak mot akutt forurensning.

Sysselmannen på Svalbard har etterforsket ferdig havariet og sendt den videre til Sjøfartsdirektoratet. Konklusjonen er foreløpig hemmelig.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...