REKLAME VIKTIG: Marit Bjørgen var med å sikre økt sjømatsalg hos Kiwi. Da hun forsvant fra tv-skjermen flatet salget ut.Foto: Gunnar Lier
REKLAME VIKTIG: Marit Bjørgen var med å sikre økt sjømatsalg hos Kiwi. Da hun forsvant fra tv-skjermen flatet salget ut.Foto: Gunnar Lier

Fiskerinæringen må bruke penger på reklame

Leder
1. mars 2019 08:15

Det lønner seg å bli norgesmester før en blir verdensmester. Det burde også gjelde for norsk sjømatnæring. Nettopp derfor må vi ta de siste forbrukersignalene på alvor. Lavere pris på fisken, kombinert med økt markedsføringsinnsats, har nemlig ført til økt sjømatsalg i Norge. Da satsingen stoppet, og prisen gikk opp igjen, var det stopp. Det viser med all tydelighet at bransjen må gjøre mye mer markedsføring enn det de gjør i dag. 

I flere år har vi sett trenden med fallende konsum av sjømat i Norge. I 2007 spiste vi 36,5 kilo per person i året. I 2017 falt det til 29,9 kilo. I 2018 fortsatte den negative utviklingen. Ifølge Helsedirektoratet har fisk lavere prissensitivitet enn kjøtt. Det betyr at man erstatter kjøtt med fisk, men ikke fisk med kjøtt. Skal forbrukerne velge fisk må altså prisen på sjømat ned.

For å snu denne trendene tok dagligvarekjeden Kiwi bort momsen på sjømat. Samtidig økte de reklameinnsatsen. Tv-reklame med Marit Bjørgen, kombinert med redusert pris, resulterte i økt salg på rundt 40 prosent. Men andre ord en skikkelig vinnerformel. 

Problemet er at slike kampanjer er kostbare. Etter seks uker var det slutt. Prisene gikk opp igjen og Bjørgen forsvant fra tv. Dermed flatet sjømatsalget ut, skriver Dagbladet. Argumentet for å kjøpe fisk forsvant, noe som viser to ting: For det første at norske sjømatprodukter er for dyre. For det andre at det brukes for lite penger på markedsføring. 

Sjømatnæringen har ikke råd til å spare seg til fant

Vi tror næringen kan kompensere mye på den høye prisen ved å øke reklameinnsatsen, men de siste årene har ikke bransjen vært villig til det. Nå ser de resultatet, noe som bør få varsellampene til å blinke. Det viser med klar tydelighet at økt innsats på markedsføring gir effekt på salget. Å tro noe annet, slik ganske mange i norsk sjømatnæring dessverre tror, er total bom.

Sett i dette lyset er det ganske spesielt at så mange store aktører er så kritisk til Norges sjømatråd. To slike selskap er Marine Harvest og Pelagia. De har jobbet for å redusere bevilgningene til Sjømatrådet ytterligere. Til og med Sjømat Norge har støttet et slikt synspunkt. Kritikerne har vært motstander av den generiske markedsføringen. Hvor klok denne vurderingen er, kan man lese i salgstallene til Kiwi. 

Norsk sjømatnæring produserer fantastiske produkter, også for oss nordmenn. Men med dagens høye priser nytter det ikke å tro at en skal vinne kundene uten massive reklameinnsats. Det handler også om bevisstgjøring i beslutningsøyeblikket. En positiv assosiert fiskedag vil minne forbrukerne på å spise fisk

Det er derfor på tide næringen våkner opp, og forstår hva som skal til for å få solgt produktene. Det nytter ikke å kutte i markedsføringen, enten direkte eller gjennom Norges sjømatråd, slik mange liker å tro. Næringen har penger nok, og har egentlig ikke råd til å spare seg til fant. Det burde reklameskeptikerne etter hvert innse.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...