Fra venstre: Joakim Jaksland fra Myre Fiskemottak, Håkon Vangen Iversen fra Primex, Frode Nilsen fra Statens Vegvesen, sjåfør Einar Endresen, Arne Karlsen fra Gunnar Klo og Trond Davidsen i Sjømat Norge.Foto: Jørn Mikael Hagen
Fra venstre: Joakim Jaksland fra Myre Fiskemottak, Håkon Vangen Iversen fra Primex, Frode Nilsen fra Statens Vegvesen, sjåfør Einar Endresen, Arne Karlsen fra Gunnar Klo og Trond Davidsen i Sjømat Norge.Foto: Jørn Mikael Hagen

- Denne avtalen gir sjømatnæringa større makt til å sørge for tryggere veier

Trygg Trailer har vært et vellykket sikkerhetstiltak. Nå hiver også hvitfisknæringa seg med slik at hele næringa nå er med i sikkerhetsprosjektet.

Sikkerhet
Jørn Mikael Hagen
Mobil 91805828
14. februar 2019 11:58Oppdatert:
14. februar 2019 22:44

Presentasjonen kunne knapt fått en ramme som bedre beskriver utfordringene transportørene har på nordnorske veier. 

Ufyselig vær

I et ufyselig vær med speilblanke veier, rullet sjåfør Einar Endresen traileren inn på Gunnar Klos mottak på Myre i Vesterålen. 

zoomEinar Endresen er sjåfør og eier av Aksel Endresen Transport og har sittet bak trailerrattet i 43 år. Både langs trange og svingete nordnorske veier og på autostrader på kontinentet. Endresen er og formann i Norges Lasebileier-Forbund avdeling Nordland
Einar Endresen er sjåfør og eier av Aksel Endresen Transport og har sittet bak trailerrattet i 43 år. Både langs trange og svingete nordnorske veier og på autostrader på kontinentet. Endresen er og formann i Norges Lasebileier-Forbund avdeling Nordland

Han er sjåfør og eier av Aksel Endresen Transport og har sittet bak trailerrattet i 43 år. Både langs trange og svingete nordnorske veier og på autostrader på kontinentet. Endresen er og formann i Norges Lasebileier-Forbund avdeling Nordland, og er ikke i tvil om hvor viktig Trygg Trailer-prosjektet er.

- Det går stort sett greit med de norske trailerne. Og selv om forholdene har blitt langt bedre også blant utenlandske kjøretøy, er det her de største utfordringene ligger. De holder ofte høyere fart enn norske sjåfører, og selv om eierne som regel sender de av gårde med greit utstyrte kjøretøy, er ikke erfaringene til å ferdes på vinterveier alltid til stede hos sjåføren, forklarer han.

zoomSpeilglatte veier da det ble invitert til pressekonferanse hos Gunnar Klo for å informere om at hvitfisknæringa blir med på Trygg Trailer-prosjektet.
Speilglatte veier da det ble invitert til pressekonferanse hos Gunnar Klo for å informere om at hvitfisknæringa blir med på Trygg Trailer-prosjektet.

Viktig formidler

Og der har Trygg Trailer en viktig rolle. De får formidlet viktig informasjon til utenlandske transportselskaper og deres sjåfører. Og ikke minst skolerer de ansatte på fiskemottak å sikkerhetssjekke kjøretøyene de sender fisken av gårde med. Er ikke bilene godt nok skodd, kan de bli nektet å kjøre videre, og tilfellet skal varsles til Vegvesenet, transportselskapet og ikke minst kunden som har bestilt transporten.

Trygg Trailer

  • «Trygg trailer» ble etablert i 2014 som et nasjonalt Statens vegvesen-prosjekt.
  • Trygg trailer er et resultat av et samarbeid som startet vinteren 2010 mellom Statens vegvesen Region nord og Fiske- og havbruksnæringens landsforening (FHL), på initiativ fra bedriften Nova Sea. 
  • Fiske- og havbruksnæringen ønsket at ansatte i deres bedrifter skulle få opplæring i å gjennomføre enkle kontroller av kjøretøyene som kom for å hente fisk. 
  • Tungbilsjåførene som kom til bedriftene fikk også overlevert informasjon om krav til kjøretøyutrustning vinterstid.
  • Etter hvert som tiltaket er blitt kjent, har også andre bransjer og bedrifter tatt kontakt med Statens vegvesen og ønsket et lignende samarbeid.
  • I 2014 ble Trygg trailer etablert som et nasjonalt Vegvesen-prosjekt eid av trafikant- og kjøretøyavdelingen i Vegdirektoratet

Trygg Trailer så dagens lys i 2010. Det er et samarbeid mellom Statens vegvesen Region nord og Fiske- og havbruksnæringens landsforening (FHL), som kom etter initiativ fra bedriften Nova Sea fordi fiske- og havbruksnæringen ønsket at ansatte i deres bedrifter skulle få opplæring i å gjennomføre enkle kontroller av kjøretøyene som kom for å hente fisk.

Ulykker gjør inntrykk

Det har gitt gode resultater. Derfor har også hvitfisknæringa ytretønske om å bli med.

- Laksenæringa har gått foran og vist vei. Nå gjør vi det samme i resten av sjømatnæringa. De alvorlige ulykkene denne vinteren har gjort dypt inntrykk. Vi som næring er storforbrukere av transport på vei, og ønsker å bidra der vi kan, sier Arne Erling Karlsen, styremedlem i Sjømat Norge og daglig leder i Gunnar Klo AS, som er vert for presentasjonen av nyheten.

Større makt

- Trygg Trailer gir tryggere transport, tryggere biler og større sikkerhet for sjåføren. At hvitfisknæringa nå blir med på prosjektet er en svært god nyhet da det største trykket på hvitfisken i nord er om vinteren, sier viseadministrerende direktør, Trond Davidsen, i Sjømat Norge. 

Foreløpig er det lite prosjektet kan gjøre med utenlandske sjåførers arbeidsbetingelser og selve vegstandarden, men Davidsen sier at med økt medlemsmasse er målet å også kunne fremme krav på disse feltene.

zoomFrode Nilsen i Statens vegvesen er svært tilfreds med at hvitfisknæringen også blir med i Trygg Trailer-prosjektet.
Frode Nilsen i Statens vegvesen er svært tilfreds med at hvitfisknæringen også blir med i Trygg Trailer-prosjektet.

Også Frode Nilsen i Statens vegvesen applauderer sjømatnæringas engasjement i å gjøre frakten av sjømat så trygg som mulig. 

- Når hele sjømatnæringa nå er med i Trygg Trailer-prosjektet har de makt til å sette foten ned når standarden på kjøretøy og sjåfør blir for dårlig. Allerede har sjømatnæringas makt blitt godt lagt merke til hos transportselskaper på kontinentet. Når hvitfisknæringa også hiver seg med, vil det selvsagt bli enda mer lagt merke til, slik at standarden som har hevet seg betraktelig de siste årene, kan øke ytterligere, sier han.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...