FLERE OMKOM: Tallet på antall som omkom på næringsskip hadde en økning fra 2017 til 2018. Her et laskeskip og et fiskefartøy i grov sjø vest av Karmøy.Foto: Illustrasjonsfoto: Magnus Jonas Fjell/Sjøfartsdirektoratet
FLERE OMKOM: Tallet på antall som omkom på næringsskip hadde en økning fra 2017 til 2018. Her et laskeskip og et fiskefartøy i grov sjø vest av Karmøy.Foto: Illustrasjonsfoto: Magnus Jonas Fjell/Sjøfartsdirektoratet

Syv omkom på fiskefartøy i 2018

Redaksjonen
12. februar 2019 11:18Oppdatert:
12. februar 2019 11:19

Sjøfartsdirektoratet melder om en markant oppgang i antall omkomne på næringsfartøy i fjor - mens antall registrerte ulykker har hatt en nedgang.

Antall omkomne på næringsfartøy økte fra syv personer i 2017 til ti personer i 2018. Syv av de omkomne i 2018 jobbet på fiskefartøy.

- Noe vi tar på alvor

- Ti omkomne er ti for mange og vi ser også at det er i primærnæringen fiske at risikoen er størst blant de som jobber ombord i næringsfartøy i Norge. Dette er noe vi tar på alvor og har fokus på i form av både tilsyn og holdningskampanjer, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad i en pressemelding tirsdag.

Direktoratet viser til at av dødsulykkene de siste fem årene er 53 prosent relatert til personulykker, mens de resterende skyldes skipsulykker.

Blant skipsulykkene går kollisjon, kantring, og grunnstøtinger igjen de siste fem årene, mens det blant personulykkene hovedsakelig er snakk om fall til sjø, fall om bord, og støt/klemskader. 

zoomLars Alvestad, fungerende sjøfartsdirektør.
Lars Alvestad, fungerende sjøfartsdirektør.

Håpet på lavere tall

- Det gjøres mye godt sikkerhetsarbeid ute i næringen, noe som nok også bidrar til at tallene for skipsulykker ikke øker. På den ene siden hadde vi håpet at tallene skulle gå mer ned, men vet samtidig at de krevende forholdene vi har langs kysten også vil gjøre det vanskelig å unngå at ulykker skjer, det er derfor viktig at dette er en del av risikovurderingen den enkelte gjør før seilasen og arbeidet starter om bord, sier Alvestad

I 2018 har sjøfartsdirektoratet registrert 33 ulykker med miljøutslipp. Det er hovedsakelig snakk om mindre utslipp (5 - 200 liter) med olje eller diesel. Av de få større utslippene så ble det rapportert om utslipp av 217 tonn raffinerte oljeprodukter i forbindelse med en kontaktskade, mens et annet eksempel var utslipp av 10.000 liter diesel i forbindelse med en kollisjon.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...