MÅ TA ANSVAR: Sjømatnæringen må ta større ansvar for hva som skjer på norske veier, skriver Fiskeribladet på lederplass.Foto: Erlend Haukeland
MÅ TA ANSVAR: Sjømatnæringen må ta større ansvar for hva som skjer på norske veier, skriver Fiskeribladet på lederplass.Foto: Erlend Haukeland

- Sjømatnæringen må ta økt ansvar

Leder
8. februar 2019 18:33

Norsk sjømatnæring får kritikk for å være for passiv når det gjelder utfordringen med den økende vogntogtransporten på kysten. Blant annet retter Norges Lastebileier-Forbund kritikk mot næringen for ikke å ta ansvar i bruken av utenlandske vogntog. Foreningen mener de utenlandske bilene ikke holder nødvendig standard. Også SVs Torgeir Knag Fylkesnes mener næringen må gå i seg selv. 

Hver vinter kommer debatten om utenlandske vogntog opp, ofte på grunn en ulykke eller et vogntog med sommerdekk som er stoppet. Det er ikke mange uker siden det var en stygg trailerulykke utenfor Tromsø, og nesten daglig hører vi om utenlandske vogntog med problemer. Svært mange av disse bilene frakter fisk, og her har sjømatnæringen et klart ansvar. 

Utviklingen fremover tyder også på at transporten vil vokse. En rapport fra i fjor høst viseren vekst på syv prosent årlig bare i Nordland, noe som kan bety en dobling av transporten over ti år. Mye av denne veksten vil oppdrettsnæringen stå for. 

En tøffere sjømatbransje ville virket preventivt.

Dette er næringen bevisst på, og har blant annet engasjert seg i prosjektet Trygg trailer. Det betyr blant annet at den enkelte bedrift kan nekte å laste en trailer som ikke er godt nok rustet for norske vinterveier. Spørsmålet er likevel om bedriftene faktisk gjør dette. 

Norges Lastebileier-Forbund frykter «Trygg trailer»-prosjektet er blitt en sovepute for næringen, noe vi tror de kan ha helt rett i. Vi er redd det er svært sjelden næringen stopper trailerne på grunn av dårlige dekk, siden sjømatnæringen er helt avhengig av å fisken raskt ut. Kostnaden kan rett og slett bli for stor. 

Med den sjømatveksten som er planlagt vil presset på dårlige vinterveier kunne gå på helsen løs. Nettopp derfor må næringen ta betydelig mer ansvar. Bedrifter med flere hundre millioner kroner i overskudd har både økonomisk ryggrad, og er så mektig, e at de kan påvirke reglementet i en retning av strengere krav. Og så må næringen følge tydeligere opp. En tøffere sjømatbransje ville også kunne virke preventivt.


De sier som alltid nei

Miljøpartiet de Grønne har foreslått strengere miljøkrav til oppdrettsindustrien, og Sjømat Norge har selvfølgelig sagt nei. De ser ingen grunn til nye miljøkrav, noe de konsekvent alltid har kjempet mot. Det er likevel underlig at organisasjonen er så negativ til økt satsing på lukkede anlegg, noe som etter all sannsynlighet vil bli fremtiden. Miljøbevegelsen kan likevel trøste seg med at omtrent alle krav Sjømat Norge har gått imot de siste årene før eller siden er blitt innført. Det vil derfor helt sikkert komme innskjerpinger knyttet til sporing, lukking og klimaskatter. 

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...