MENER DET SAMME: Regjeringen er gjennom regjeringserklæringen bundet til å mene det samme om slaktebåten «Norwegian Gannet» som fiskeriminister Harald T. Nesvik er.Foto: Hav Line
MENER DET SAMME: Regjeringen er gjennom regjeringserklæringen bundet til å mene det samme om slaktebåten «Norwegian Gannet» som fiskeriminister Harald T. Nesvik er.Foto: Hav Line

- Saken om «Norwegian Gannet» er ferdigsnakka

Regjeringen mener akkurat det samme om slaktebåten «Norwegian Gannet» som fiskeriministeren gjør. - Saken er ferdig debattert, sier stortingsrepresentant Ove Trellevik (H).

Havbruk
Agnar Berg
Telefon 75 54 49 21
Mobil 932 56 324
1. februar 2019 09:00Oppdatert:
1. februar 2019 09:10

- Det er usannsynlig at regjeringen i denne saken har et annet syn enn fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp), sier Trellevik.

Regjeringserklæringen

Trellevik sier at på mange måter er regjeringens syn på om «Norwegian Gannet» skal få lov til å føre norsk laks til Hirtshals i Danmark uten at produksjonsfisk først sorteres ut, «låst» i regjeringserklæringen.

I regjeringserklæringen, under overskriften havbruk, står det at regjeringen vil: «Fortsette en restriktiv linje hva gjelder miljøkrav til havbruksnæringen og håndtering av produksjonsfisk.»

zoomOve Trellevik
Ove Trellevik

Dette er altså et punkt i den nye firepartiregjeringen til Erna Solberg (H).

I regjeringserklæringen står alle partiene bak det som står skrevet der.

Produksjonsfisk

I fiskekvalitetsforskriften, slik Nesvik tolker den, må produksjonsfisk sorteres ut i Norge.

Produksjonsfisk er laks som er skadet eller som på en eller annen måte er av lavere kvalitet enn ordinær og superior laks.

Om lag to prosent av laksen som slaktes kommer i kategorien produksjonsfisk.

Mattilsynets hovedkontor ga i fjor høst Hav Line grønt lys til at «Norwegian Gannet» kunne hente laks fra merder på Vestlandet, slakte den om bord, og føre laksen til Danmark for videre bearbeiding uten og først sortere ut produksjonsfisken i Norge.

Administrerende direktør Carl-Eirik Arnesen i Hav Line har tidligere uttalt til Fiskeribladet at det ikke er lønnsomhet i slaktebåtkonseptet om produksjonsfisken må sorteres ut i Norge.

Jeg frykter ikke at det pøses ut med laks av dårlig kvalitet i markedene om produksjonsfisken sorteres i Danmark

Ove Trellevik (H)

Slaktebåtkonseptet

3. desember i fjor omgjorde Nesvik Mattilsynet sitt vedtak.

Dette, omgjøringsvedtaket, har så Hav Line klaget inn til Kongen i statsråd, regjeringen.

Trellevik sier at han tror regjeringen er positiv til slaktebåtkonseptet i seg selv. Men at en må finne en løsning som gjør at produksjonsfisken sorteres om bord i båten mens den fremdeles er i Norge.

- Det tror jeg det må finnes en teknisk løsning på, sier han.

Grunnen til at en ikke vil eksportere produksjonsfisk av ringere kvalitet er at den kan skade omdømmet til norsk laks.

Trellevik versus Nesvik

Trellevik har selv et annet syn på slaktebåten enn det Nesvik og regjeringen har.

Han mener at båten burde ha fått tillatelse til å føre fisk til Danmark uten å sortere produksjonsfisken ut i Norge først.

- Jeg tenker at de store aktørene er så integrerte at de ikke har interesse av å selge fisk av dårlig kvalitet i utlandet. Jeg frykter ikke at det pøses ut med laks av dårlig kvalitet i markedene om produksjonsfisken sorteres i Danmark, sier Trellevik.

Trellevik sier at han er innforstått med at slaktebåtkonseptet kan føre til tapte arbeidsplasser på kysten og kanskje nedleggelse av lakseslakteri.

- Jeg ser at det er viktige arbeidsplasser. Men samtidig er om lag 70 prosent av dem som jobber på lakseslakteriene utlendinger.

Slaktebåten

«Norwegian Gannet» er at spesialfartøy for slakting og frakt av oppdrettsfisk.

Fisken slaktes og sløyes under transport til mottakeranlegget.

I tilfellet «Norwegian Gannet», så henter båten fisk fra merder på Vestlandet og fører til Hirtshals i Danmark.

Det er Hav Line som eier skipet og som har utviklet metoden for slakting og frakt av oppdrettsfisk.

Norske myndigheter har satt foten ned for at «Norwegian Gannet» skal få ta med seg produksjonsfisk til Danmark.

Den danske sjømatorganisasjonen Dansk fiskeindustri- og eksportforening har blant annet klaget eksportforbudet inn for Eftas overvåkningsorgan Esa.

Båten er imidlertid midlertidig i drift fordi rederiet tok saken inn for Bergen tingrett.

Tingretten ga Hav Line medhold i begjæringen ved kjennelse av 7. januar i form av en midlertidig forføyning med denne slutningen:

«Hav Line Gruppen AS kan transportere fisk usortert til Danmark med Norwegian Gannet».

Naturlig utvikling

Trellevik sier at han ser på slaktebåtkonseptet som en naturlig videreutvikling av laksenæringen.

- Vi kan ikke kjempe mot endringer. Det handler om å forstå utviklingen og være med på den. Så må vi huske på at det også «skapes» arbeidsplasser på slaktebåtene. Og ikke minst bidrar slaktebåtene til å få ned klimautslippene. Å få ned klimautslippene kan være smertefullt. Det er denne saken et eksempel på, sier Trellevik.

Arnesen sier at det er pussig å ta med det 33 år gamle begrepet «produksjonsfisk» i regjeringserklæringen når det i regjeringserklæringen 56 ganger nevnes «innovasjon», 76 ganger nevnes «bærekraft» og 31 ganger nevnes «grønn teknologi» eller «grønn omlegging».

- Disse begrepene er jo sammenfallende med vår motivasjon for prosjektet, sier han.

Har innrettet seg

Arnesen sier videre at Hav Line har respondert på politikken. Selskapet har turt å ta en betydelig steg i grønn retning gjennom norsk teknologi, til fordel for en hel bransje og norsk eksportnæring, ifølge han.

- La oss da ikke som nasjon falle ned på kortsiktig motivert proteksjonisme som en stopper for fremtidens løsninger, og dermed opptre i strid også med regjeringserklæringens beslutninger om å være en « aktiv pådriver for frihandel» og « sikre EØS-avtalen som bærebjelke for norske arbeidsplasser og verdiskaping», sier Arnesen.

zoomCarl-Erik Arnesen
Carl-Erik Arnesen

Arnesen sier Hav Line i tillegg også har respondert på regjerings ønske om å være restriktive hva gjelder denne produksjonsfisken, og derfor har foreslått for myndighetene at selskapet faktisk leverer all produksjonsfisk til norske mottak, sier han.

- Den vil sorteres ut på eget vårt eget lukkede anlegg i Hirtshals, og være returnert til Norge samme dag. Anlegget vårt er et tollager, så produksjonsfisken som returneres og leveres til norsk mottak vil dermed aldri ha vært eksportert fra Norge. Ordningen vi har foreslått sikrer full sporbarhet og full tilsynsmyndighet. Absolutt alle hensyn er da ivaretatt, sier Arnesen til Fiskeribladet.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...