SKIPSTUNNEL: - Jeg er grundig lei av gnålet om kostnader og «samfunnsøkonomisk lønnsomhet». Det viktigste med dette prosjektet er sikkerheten for de sjøfarende langs kysten, skriver Einar Ebbesen fra Senterpartiet i et debattinnlegg.Illustrasjonsfoto
SKIPSTUNNEL: - Jeg er grundig lei av gnålet om kostnader og «samfunnsøkonomisk lønnsomhet». Det viktigste med dette prosjektet er sikkerheten for de sjøfarende langs kysten, skriver Einar Ebbesen fra Senterpartiet i et debattinnlegg.Illustrasjonsfoto

- Stad skipstunnel - fortsatt unyttig og ulønnsom?

Prosjektet med skipstunnel gjennom Stad er, etter 19 foregående utredninger igjen satt i spill. Jeg sier som sangeren Jan Eggum - «på an igjen».

Leserinnlegg
Skrevet av29. januar 2019 05:00

Prosjektet, som ble lansert for 144 år siden har, etter 19 utredninger til utallige millioner, utartet til en ren parodi. Fra politisk hold har det gått sport i å trenere prosjektet; hver gang én utredning konkluderer med at tunnelen vil være samfunnsøkonomisk lønnsom, bestilles en ny. Håpet er selvsagt at konklusjonen skal bli en annen. 

Treneringskreativiteten har vært imponerende. Alternative forslag har vært lansert i tur og orden; nye metoder, ny teknologi, alternative beregningsmodeller og så videre. Etter en samtale med saksbehandler Kim Ove Liaker i Samferdselsdepartementet, konkluderte jeg med at Stad skipstunnel ikke var et aktuelt tema i den politiske sandkassen. Han presiserte at prosjektet måtte kvalitetssikres og at det ikke var samfunnsøkonomisk lønnsomt.

zoomEinar Ebbesen, Senterpartiet
Einar Ebbesen, Senterpartiet

Lønnsomt og fleksibelt

Det er tydelig at politikerne bruker begrepet «ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt» for å stoppe prosjekter de ikke ønsker å gjennomføre. Hvorfor brukes ikke dette prinsippet også på de store prestisjeprosjektene i Oslo? Operaen kostet feor eksempel 4,2 milliarder kroner å bygge, mens de totale kostnadene over 40 år blir fire ganger så høy, ifølge en ny rapport. Er dette «samfunnsøkonomisk lønnsomt»? Senketunnelen under Operaen kostet 5,9 milliarder - «samfunnsøkonomisk lønnsomt»? Anlegget til ski-VM 2011 i Holmenkollen kostet 1,8 milliarder - «samfunnsøkonomisk lønnsomt»? Det «fleksible» byggeprosjektet på Stortinget som først vokste fra oppussing av et kontorbygg til en totalrenovering og derfra videre til bygging av nytt postmottak og innkjøringstunnel. Kostnadene økte fra 70 millioner kroner i 2011 til et foreløpig anslag på 2,3 milliarder. «Samfunnsøkonomisk lønnsomt»? Neppe. Men politisk ønsket. Da spiller plutselig ikke hverken samfunnsøkonomien eller kvalitetssikringen noen rolle.

Vente og skjære ned

Etter 19 utredninger - der det ble konkludert med samfunnsøkonomisk lønnsomhet fra dag én, skulle man tro at det endelig ble gitt startsignal for tunnelen. Men nok en gang - nei! Nå med henvisning til den såkalte KS2-rapporten, utarbeidet av Atkins/Oslo Economics på bestilling fra departementet. Rapporten hevder Kystverket har bommet på sine kalkyler i forprosjektet og at tunnelen vil bli en milliard dyrere enn det som er lagt inn i NTP. Med andre ord, kostnadene kan øke fra 1,7 til 2,7 milliarder kroner. Man skal selvfølgelig ikke kimse av en milliard, men 2,7 milliarder er uansett ikke i nærheten av hva senketunnelen for Oslobilistene i Bjørvika kostet.

Sikkerhet ikke prioritert

Det er imidlertid bevilget 20 millioner kroner til videre prosjektering av tunnelen, og like før jul ble Kystverket bedt om å fortsette prosjekteringsarbeidet. Samtidig ble det presisert at det var viktig å få ned kostnadene for å holde oppe fremdriften i prosjektet.

Jeg er grundig lei av gnålet om kostnader og «samfunnsøkonomisk lønnsomhet»! Det viktigste med dette prosjektet er sikkerheten for de sjøfarende langs kysten. Men sjøfolkenes sikkerhet synes ikke å tillegges noen verdi.

Er det norske folk klar over at siden siste krig har nesten 50 mennesker omkommet ved Stad? Mange har vært døden nær ved forlis der, noe Magne Sætren, mangeårig skipper på redningsskøyte, vet å berette om. På denne bakgrunn er enhver fortsatt utsettelse av skipstunnelen en hån overfor de sjøfarende og uverdig politikerspill - en nasjonal skam for sjøfartsnasjonen Norge.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

- Hakk i plata bygger ikke tillit

Leserinnlegg
20. juli 2019 10:16

- Ran på høylys dag å skrote samfiskeordningen

Leserinnlegg
1 kommentar19. juli 2019 09:28

- Jernbane-nei i nord fra politiske dverger i sør

Kommentar
4 kommentarer19. juli 2019 08:56

- Et skikkelig løft for kystflåten

Leserinnlegg
5 kommentarer17. juli 2019 17:10

Togskammen i nord

Leserinnlegg
15. juli 2019 09:07

Bærekraftig havbruk

Kommentar
14. juli 2019 09:19

Forby turister å ta fisk over grensen

Kommentar
5 kommentarer13. juli 2019 19:52

Levendelagret torsk kan bli en suksess i USA

Kommentar
1 kommentar13. juli 2019 09:15

- Vår grådighet er blitt måkenes sult

Leserinnlegg
2 kommentarer10. juli 2019 12:40

Økt bearbeiding?

Kommentar
7. juli 2019 20:26

Fortsetter det amerikanske eventyret?

Kronikk
1 kommentar7. juli 2019 15:06
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...