SEI TEMPURA: Norsk sei er smakfull, villfanget og bærekraftig forvaltet, ifølge Egeness.Foto: Nordea
SEI TEMPURA: Norsk sei er smakfull, villfanget og bærekraftig forvaltet, ifølge Egeness.Foto: Nordea

- Den lave prisen har gjort seien mer attraktiv

Innholdet i matkassen fra Godtlevert.no, antyder økt etterspørsel etter norsk sei nedstrøms i verdikjeden.

Kronikk

Prisutviklingen på sei har vært dårligere enn for torsk og hyse de siste 30 årene. Prisen til fisker er i dag bare 80 prosent av prisen i 1980 justert for inflasjon. 

Fram til årtusenskiftet gikk seien i stor grad til filetproduksjon, mens klippfiskindustrien har vunnet kampen om råstoffet de siste 15 årene når havfiskeflåten har sluttet å produsere filet om bord.

zoomFinn-Arne Egeness, bransjeanalytiker sjømat, Nordea
Finn-Arne Egeness, bransjeanalytiker sjømat, Nordea

Oljeprisfallet sommeren 2014 reduserte imidlertid etterspørselen etter klippfisk av sei i Vest-Afrika og Sør-Amerika og seiprisene stupte. For å stimulere etterspørselen, er det behov for nye markeder, nye produkter og nye kundegrupper. 

Det var derfor gledelig at sei tempura av tint råstoff var proteinkilden i ett av måltidsløsningene fra Godtlevert.no forrige uke.

Måltidsløsningene til både Godtlevert.no og Adams matkasse nærmer seg en prosent av det norske dagligvaremarkedet. Med prisbevisste nordmenn som kunder har konkurransedyktige priser vært og er en forutsetning for videre vekst. 

Mange foredlingsbedrifter sliter med lave marginer, delvis drevet av høye torske- og laksepriser. For kapitalsvake aktører er det utfordrende å arbeide med disse artene og i enkelte produktkategorier og forbrukersegmenter faller etterspørselen som et resultat av høye priser. Prisfallet på sei har derfor gjort den mer attraktiv for både foredlere og forbruker.

Attraktiv pris er en viktig forklaring på godtlevert.no sitt valg av proteinkilde i dette produktet. Norsk sei er tillegg smakfull, villfanget og bærekraftig forvaltet. Fargen på fiskekjøttet er imidlertid en utfordring og i flere filetmarkeder har forbruker valgt andre alternativer. 

Attraktiv pris er en viktig forklaring på godtlevert.no sitt valg av proteinkilde i dette produktet. Norsk sei er tillegg smakfull, villfanget og bærekraftig forvaltet

Med en «breading» eller «panering» kamufleres fargen. I det konkrete eksempelet var «breadingen» i form av tempura, slik at fargen på fiskekjøttet har mindre betydning for forbrukers valg.

Adams matkasse og Godtlevert.no slo seg sammen i fjor og har i dag mellom 25.000 og 30.000 kunder. Vi kjenner ikke til den nøyaktige andelen som kjøper den gitte matkassen, men leveringsdyktighet er et krav i et produktkonsept som forutsetter stabile leveranser og store volum. 

Dermed er det naturlig at selskapet og deres underleverandører valgte fryst sei. Den store fordelen med frosne produkter er at de kan tines basert på etterspørselen i markedet og ikke tilgjengelighet i råvaremarkedet. Produktet opererte med pakkedato 30.10 og siste forbruksdag 15.11.

Den lave prisen har gjort seien mer attraktiv og det er grunn til å tro at flere velger sei fremover. Matkassen fra godtlevert.no er bare ett eksempel på at etterspørselen etter sei vil øke.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

Digitalisering øker kvaliteten på forsøk

Kommentar
19. september 2020 10:33

Kjære delegat, pust med magen

Leserinnlegg
18. september 2020 08:36

Det marine økosystemet i nord er i endring

Kommentar
17. september 2020 19:22
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.