Harald Zwart, norsk filmregissør.Foto: Linda Næsfeldt
Harald Zwart, norsk filmregissør.Foto: Linda Næsfeldt

Hollywood-regissør skal få nordmenn til å spise mer fisk

Nordmann og Hollywood-regissør Harald Zwart står bak den nye reklamefilmen som Norges sjømatråd lanserer fredag. Målet er å få nordmenn til å spise sjømat minst tre ganger i uken.

Politikk
Redaksjonen
8. november 2018 09:59Oppdatert:
8. november 2018 10:03

«Fisk før og nå» er navnet på den nye kampanjen som Sjømatrådet lanserer fredag 9. november. Kampanjen er en del av strategien for å øke nordmenns sjømatkonsum. 

- Mange spiser fisk av plikt og ikke av lyst, og dette gjelder særlig de unge voksne. Kampanjen er derfor rettet mot målgruppen under 40 år, heter det i omtalen fra Sjømatrådet.

Verdenskjent regissør

Det er mediebyrået Try som har utviklet kampanjen, mens filmen er regissert av Harald Zwart, kjent for å ha regissert storfilmene The Karate Kid og Skyggejegerne: Demonenes by Reklamefilmen vil være svært synlig på TV, kino og i sosiale medier frem til jul og i flere perioder i 2019.

Se reklamefilmen her:

Selv om nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder sjømatkonsum, har konsumet vært på vei nedover, særlig hos de unge. For de under 34 år har sjømatkonsumet falt med hele 46 prosent siden 2012. Kampanjen understøtter myndighetenes kostholdsråd om å spise fisk tre ganger i uka.

- Sjømatrådet har sett på en rekke ulike undersøkelser om folks tanker og assosiasjoner til fisk og skalldyr. Mange peker i samme retning: folk vil gjerne spise mer fisk, men de får det bare ikke helt til. Med denne kampanjen ønsker vi å anerkjenne de utfordringene mange møter om at fisk kan fremstå som kjedelig, men at det er fullt mulig å la seg friste av fisk også i hverdagen, sier Kristin Pettersen, direktør for markedsføring og PR i Norges sjømatråd.

Få sjømaten inn i «fredags-tacoen»

Årsakene til at stadig færre spiser sjømat er sammensatt, men i rapporten Fiskespiseren kommer det frem at særlig unge mennesker har lite greie på hvordan de skal tilberede et fiskemåltid. Den yngre generasjonen er vokst opp med pizza og texmex-mat der fisk har liten plass, og sjømatproduktene har ikke helt hengt med i tiden. Dessuten har de mellom 20 og 40 år ofte en stressende hverdag med småbarn, noe som krever at middagen må handles inn kjapt og være rask og enkel å lage. Der taper fisken for kjøttet. I butikken er sjømaten lite synlig og det finnes langt flere lettlagde, ovnsklare og gryteklare retter av kjøtt enn av fisk.

Siden mange faktisk ønsker å spise mer sjømat, er det fullt mulig å øke konsumet. Det krever imidlertid felles innsats i alle ledd av sjømatnæringen, dagligvarebransjen og helsemyndighetene.

- Tiltakene handler om både kampanjer, markedsføring og produktutvikling, sier Pettersen.

- For eksempel bør kampanjene få de unge til å tenke på fisk som noe de spiser fordi de har lyst, som smaker godt og som er lettvint å lage. I tillegg bør sjømaten i større grad inkluderes som en naturlig del av «fredags-tacoen». Det innebærer imidlertid at de lettlagde produktene må finnes, og de må være tilgjengelige og synlige i butikken, sier Pettersen.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...