Paul Magnus Oma, administrerende direktør i Norges Sildesalgslag.Arkivfoto: Nils Torsvik
Paul Magnus Oma, administrerende direktør i Norges Sildesalgslag.Arkivfoto: Nils Torsvik

Sildesalgslaget presiserer

Sildelaget har den aller største respekt for våre kunder, sjømateksportører og -produsenter som i årtier har gjort en utrettelig innsats både ute og hjemme. Det skriver administrerende direktør i Sildelaget, Paul M. Oma, i kjølvannet av en kronikk, som av noen ble oppfattet som kritikk.

Leserinnlegg

Jeg er blitt gjort kjent med at ytringen Sildelaget nylig hadde omkring markedsføring av pelagisk fisk er blitt oppfattet som kritikk (eller verre enn som så) av noen av våre samarbeidspartnere gjennom mange år, kunder og eksportører av pelagisk fisk.

La meg slå det fast med en gang; Sildelaget har den aller største respekt for våre kunder, sjømateksportører og -produsenter som i årtier har gjort en utrettelig innsats både ute og hjemme. Det er ingen i Sildelaget som går rundt og tror at vi ville opplevd rekordhøye priser på makrell til fiskerne i disse dager uten den jobben som eksportørene, enten alene eller sammen med Sjømatrådet, har gjort.

Vi har samarbeidet, og ønsker fortsatt samarbeid med eksportørene der en felles innsats ute i markedene kan gjøre en forskjell. Det er nettopp gjennom en årelang innsats at norsk sjømat har fått det globale renommé den har - og fortjener. Sjømatrådet og andre har fortalt om norsk sjømat, kvaliteten på norsk sjømat, latt verden få smake norsk sjømat og gjort det billedlig fra hvor denne sjømaten kommer, nemlig rene og kalde farvann, noe som gjør sjømaten førsteklasses. Det mener vi er viktig også fremover.

Kronikken som ble publisert på Fiskeribladets nettsider på søndag 14. oktober hadde til hensikt å fortelle om hvorfor Sildelaget føler seg tvunget til å bidra med egne midler til markedsføring i 2019. Grunnen er at norske myndigheter ikke ønsker å øke markedsavgiften for pelagisk fisk. For oss ligger det i tiltaket en stor anerkjennelse av den jobben som er blitt gjort i mange år av våre kunder, eksportører og Sjømatrådet. Vi burde selvsagt fått denne anerkjennelsen med i kronikken, men hensikten med kronikken var en annen.

Pelagiske fiskere forstår verdikjeden, og vi vet at prisen vi får på første hånd er helt avhengig av hvilke verdier som konsumentmarkedet er villig til å betale for de produktene Sildelagets dyktige kunder tilbyr. Markedsføring betyr en forskjell. Det forstår fiskerne, og derfor tar Sildelaget et ansvar for markedsføringen av pelagisk fisk, som vi mener myndighetene burde tatt.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

Åpent brev til Nesvik: Din påstand er feil

Leserinnlegg
3 kommentarer20. november 2018 05:00

- Hvilke konsekvenser vil vern av Lopphavet få for fiskeriene?

Leserinnlegg
2 kommentarer19. november 2018 17:01

- Oppdrett må inn i lukkede anlegg

Leserinnlegg
1 kommentar19. november 2018 12:58

- Jeg beklager, Arnøy Laks

Leserinnlegg
19. november 2018 12:36

- En skremmende livsløgn

Kronikk
19. november 2018 08:49

Vår stolte fortid

Kommentar
18. november 2018 11:30

- Usanne påstander om lusebehandling

Leserinnlegg
17. november 2018 16:09

Prisoppgang på over 40 prosent for ringnot-makrell

Leserinnlegg
1 kommentar17. november 2018 09:00

- Nærings- og fiskeridepartementet tar ikke lusesaken på alvor

Leserinnlegg
1 kommentar16. november 2018 14:01

Vått krutt fra Hoaas

Leserinnlegg
16. november 2018 10:54

- Seismikk og fiskeri går ikkje bra

Leserinnlegg
16. november 2018 05:00
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...