BYGGER NYTT: Aker Biomarine skal erstatte forsyningsskipet «La Manche», og bygger i Kina. Her administrerende direktør i Aker Biomarine, Matts Johansen, sammen Hu Wiping, styreleder i CODA, som selskapet har inngått en samarbeidsavtale med.Foto: Pressefoto
BYGGER NYTT: Aker Biomarine skal erstatte forsyningsskipet «La Manche», og bygger i Kina. Her administrerende direktør i Aker Biomarine, Matts Johansen, sammen Hu Wiping, styreleder i CODA, som selskapet har inngått en samarbeidsavtale med.Foto: Pressefoto

Aker Biomarine bygger nytt forsyningsfartøy i Kina

Teknologi
Redaksjonen
16. oktober 2018 10:46Oppdatert:
19. mars 2019 10:51

Aker Biomarine skal erstatte forsyningsfartøyet «La Manche» og skipet skal bygges i Kina, melder Aker Biomarine i en pressemelding tirsdag.

Norsk og kinesisk teknologi

- Dette er starten på et unikt samarbeid som kombinerer nyskapende teknologier og høyteknologisk kompetanse fra både norske og kinesiske selskaper, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.

Selskapet har inngått en samarbeidsavtale med representanter fra China Overseas Development Association (CODA). CODA er en nasjonal ideell organisasjon som tilbyr omfattende tjenester for internasjonal utvikling av kinesiske bedrifter og er en viktig bro mellom den kinesiske regjeringen og næringslivet, viser Aker Biomarine til.

Klart i 2020

Prosjektet, med norske leverandører og et kinesisk verft som foreløpig ikke er avslørt, inkluderer konstruksjonen og endelig montering av fartøyet innen desember 2020.

«La Manche» som Aker Biomarine skal bytte ut, ble bygget i 1983. Fartøyet måler 171 meter i lengden og 23 meter i bredden - og har en lastekapasitet på 4500 tonn.

- Vi ser fram til å fortsette moderniseringen og forbedringen av vår virksomhet med kinesiske partnere, som er kjent for deres kompetanse og kapasitet til å levere. Dette er starten på et unikt samarbeid om et skreddersydd, kinesisk-bygget fartøy utstyrt med unike norske teknologier, uttaler Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine, om avtalen.

Designet for krevende forhold

Styreleder i CODA, Hu Wiping, mener avtalen styrker relasjonene mellom Norge og Kina. 

- Aker BioMarines plan om å bygge et toppmoderne forsyningsfartøy i Kina viser samarbeidsånden mellom de to nasjonene. Vi er glade for å være med på å støtte denne prosessen, sier han.

Det nye forsyningsfartøyet er ifølge Aker Biomarine designet spesielt for å møte kravene til krillhøsting og de utfordrende forholdene i Antarktis.

Fartøyet skal rigges med et innovativt, integrert lasthåndteringssystem. 

«Drevet av den nyeste teknologien, inkludert forbrenningsmotorer, vil fartøyet bli drevet med en effektiv fremdriftslinje med variabel propell. Forsyningsbeholderen vil bli utstyrt med et avansert varmegjenvinningssystem som bidrar til å redusere karbonavtrykket ytterligere», opplyser Aker Biomarine i meldingen.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.