NATURGASS: Anlegget Snøhvit LNG tar imot naturgass fra Snøhvitfeltet i Barentshavet. Foto: Aleksander Nordahl
NATURGASS: Anlegget Snøhvit LNG tar imot naturgass fra Snøhvitfeltet i Barentshavet. Foto: Aleksander Nordahl

Avgift på grønn skipsfart skader miljøet

I fjor innførte regjeringen avgift for bruk av flytende naturgass i skipsfart og industri. Et år etter er konsekvensen økte klimagassutslipp og lavere tempo i omstilling av skipsfarten.

Nå er tiden inne for å snu. Siden tidlig 2000-tall har Norge vært verdensledende på bruk av flytende naturgass (LNG) som grønt drivstoff for skipsfarten. Naturgass brukes samtidig i økende grad i industrielle prosesser, i stedet for olje og kull. LNG reduserer utslippene av CO2 med 20-30 prosent sammenlignet med konvensjonelt fossilt drivstoff. Samtidig fjernes 90-100 prosent av helse- og miljøskadelige utslipp av NOx, svovel og partikler. I tillegg kan man kombinere LNG med batteri og/eller biogass og redusere CO2-utslippene fra skip med 80-90 prosent.

I statsbudsjettet for 2018 foreslo regjeringen uten nærmere utredning å innføre en ny avgift som rammet bruk av LNG. Både verft, rederier og eksperter advarte. Inntektene ville bli minimal, men klimakostnadene store. Studier fra uavhengige fagmiljøer dokumenterer dessverre at vi fikk rett. I en rapport fra mars 2018 konkluderer DNV-GL med at avgiften ville gjøre LNG dyrere sammenlignet med sterkt forurense olje og kull. Resultatet ville bli økte CO2-utslipp tilsvarende 100.000 og 500.000 tonn CO2 mellom 2020 og 2030. Det tilsvarer utslipp fra flere tusen bensinbiler.

LNG er avgjørende for å nå målene om å redusere utslipp fra skipsfarten. LNG må til for å omstille skipstrafikk som går over lengre avstander. For tyngre skip som skal gå langs en hard kystlinje eller i åpent hav, er batterier ikke et alternativ. Når LNG avgiftsbelegges, velger nyttemaksimerende redere konvensjonelt oljebasert drivstoff og økt CO2. Erfaringene viser at en rekke skip nå velger å bunkre i utlandet for å unngå norske avgifter. Provenyet fra avgiften i beste fall bli halvparten av anslaget til Finansdepartementet. Det tallet var i utgangspunktet lavt, knappe 50 millioner planla staten å tjene på å fjerne en et avgiftsfritak som har vært viktig for å fremme miljøvennlig skipsfart.

Derfor er regjeringens nye avgiftspolitikk både vanskelig å forstå og vanskelig å akseptere. Norge er en ledende sjøfartsnasjon og et industriland. Det er avgjørende at vi er i front når det kommer til utviklingen av ny miljøteknologi. Særlig når det gjelder energiformer Norge har rikelig av, og vil være tjent med at brukes av flest mulig.

Avgiften på LNG gir økte, ikke reduserte utslipp av klimagasser. Avgiften fører til høyere, ikke lavere utslipp av helseskadelige partikler. Avgiften tvinger næringen til å velge forurensende fremfor miljøvennlig energi. Vi håper regjeringen tar til fornuft. Avgifter bør fremme, ikke skade miljøet.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

- Det som er i ferd med å skje i Øyfjorden er katastrofalt

Leserinnlegg
5 kommentarer16. januar 2019 10:58

It's a man's world

Kommentar
1 kommentar15. januar 2019 18:11

Store bidrag fra lokale selskap

Leserinnlegg
13. januar 2019 12:32

Hammerfest Fiskarlag og tredjelandskvoter

Leserinnlegg
12. januar 2019 15:28

Ettertraktet vare

Kommentar
12. januar 2019 15:09

- Prisgaloppen på kvoter kan stanses

Leserinnlegg
12. januar 2019 10:07

- Nytt lavmål fra Steinar Eliassen

Leserinnlegg
1 kommentar10. januar 2019 12:32

Hvor skal de 50.000 nye arbeidsplassene komme fra?

Kommentar
2 kommentarer10. januar 2019 10:46

Åpent brev til Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum

Leserinnlegg
1 kommentar10. januar 2019 05:00

- Fiskeribladet har sett lyset i tunnelen - synd det var toget

Leserinnlegg
3 kommentarer9. januar 2019 09:45
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...