Marit Bjørgen var gudmor for RS «Hans Herman Horn».Foto: Redningsselskapet
Marit Bjørgen var gudmor for RS «Hans Herman Horn».Foto: Redningsselskapet

Skidronningen døpte ny redningsskøyte

Båter
8. september 2018 09:18

Det ble folkefest i Oslo da den nye redningsskøyta «Hans Herman Horn» ble døpt torsdag 6. september. Hundrevis av mennesker hadde møtt opp på sjøsiden av rådhuset for å se Marit Bjørgen være gudmor for Redningsselskapets nye stolthet, skriver Redningsselskapet i en pressemelding.

- Det var en stor ære for meg å døpe den nye redningsskøyta. Redningsselskapet gjør en ekstremt viktig jobb for sjøsikkerheten gjennom å skape trygghet for tusenvis av mennesker i hundrevis av lokalsamfunn kysten rundt, sier Marit Bjørgen, som legger til at hun er både stolt og glad for å få være gudmor.

Bjørgen ønsket redningsskøyta hell og lykke, og lyktes selvsagt med å knuse champagneflasken på første forsøk. I stedet for å motta en gudmorgave, ønsket hun heller at Redningsselskapet bruker beløpet på forebyggende sjøvettarbeid blant barn.

Dagens andre hovedperson var Hans Herman Horn, som redningsskøyta er kalt opp etter. Horn er Redningsselskapets viktigste bidragsyter og har med sitt sterke samfunnsengasjement gitt hele fire redningsskøyter de siste 16 årene.

- Å få en skøyte oppkalt etter seg er utrolig. Det gjør meg stolt og ydmyk. Jeg må innrømme at jeg har hatt sommerfugler i magen i hele dag, sier Horn, som ble overrasket da han fikk nyheten av generalsekretæren i Redningsselskapet tidlig i sommer.

- Jeg ble helt satt, og begynte nesten å grine der og da, legger han til.

zoomHans Herman Horn hilser på mannskapet på RS «Horn Rescue», en av de fire redningsskøytene han har finansiert.
Hans Herman Horn hilser på mannskapet på RS «Horn Rescue», en av de fire redningsskøytene han har finansiert.

Etter en sommer med svært mange drukninger er det viktig å styrke redningsressursene langs kysten. Redningsselskapet vil derfor styrke flåten av redningsskøyter for å bedre beredskapen.

- Vi er stolt av redningsskøyta «Hans Herman Horn». Dette fartøyet vil tjene kystberedskapen til heder for mannen som har gitt oss så mange generøse gaver. Støtten fra Hans Herman Horn setter oss i stand til å redde flere liv og berge større verdier. Den nye skøyta er blant verdens mest moderne redningsfartøy i sin klasse, og vil være i beredskap i minst 20 år fremover, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

De fire redningsskøytene Hans Herman Horn har donert i løpet av de siste 16 årene er RS «Hvaler», RS «Horn Stayer», RS «Horn Flyer» og RS «Horn Rescue». RS 168 «Hans Herman Horn» er finansiert gjennom Redningsselskapets byggefond.

zoomDen nye redningsskøyta «Hans Herman Horn».
Den nye redningsskøyta «Hans Herman Horn».

Rask og sjødyktig

Den nye redningsskøyta koster drøyt 40 millioner kroner, og er bygg nummer to i Ulstein-klassen. Dette er fartøyer som kombinerer høy fart med stor slepekapasitet og ekstrem sjødyktighet.

Toppfarten er på tett opp mot 40 knop, og den vil således kunne komme raskt til unnsetning når hjelpen trengs. Skøyta er 22 meter lang og utstyrt med det siste innen moderne hjelpemidler for å kunne takle krevende redningsoppdrag i dårlig vær.

RS «Hans Herman Horn» vil bemannes av et mannskap bestående av skipper, styrmann og maskinist - alle dykkere og redningsmenn. Den vil primært betjene kyst-, fiske- og fritidsfartøy i tillegg til å kunne yte akutt livreddende innsats. Fartøyet er konstruert for å utføre operasjoner som sleping, berging, dykkeroppdrag, brann, ambulanse og syketransport. Skøyta er utstyrt med det nyeste innen radarteknologi og har i tillegg et avansert varmesøkende kamera. Dette gjør RS «Hans Herman Horn» til et komplett redningsfartøy.

RS 168 skal i sitt første år stasjoneres i Farsund. Etter dette vil den bli flyttet til værutsatte kyststrekinger i Nord-Norge.

FAKTA: RS 168 «Hans Herman Horn»

Skroglengde: 22 meter

Klasse: Ulstein

Største bredde: 6,26 meter

Dypgang: 1,2 meter

Framdrift: Rolls-Royce Vannjet

Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk

Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)

Toppfart: 38 knop

Byggemateriale: Aluminium

Arbeidsdekk med slepevinsj

Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...