Marit Bjørgen er gudmor til Redningsselskapets nye redningsskøyte "Han Herman Horn".Foto: Redningsselskapet
Marit Bjørgen er gudmor til Redningsselskapets nye redningsskøyte "Han Herman Horn".Foto: Redningsselskapet

Marit Bjørgen døper ny redningsskøyte

Båter
5. september 2018 09:00

Redningsselskapets nye redningsskøyte RS «Hans Herman Horn» får sin dåp torsdag 6. september kl. 16.45 på Honnørbrygga i Oslo. Redningsskøytas gudmor er Marit Bjørgen. 

Dagens andre hovedperson er Hans Herman Horn som redningsskøyta er oppkalt etter. Horn har donert hele fire redningsskøyter de siste 16 årene og er dermed Redningsselskapets største donator.

Den nye redningsskøyta koster drøyt 40 millioner kroner, og er bygg nummer to i Ulstein-klassen. Dette er fartøyer som kombinerer høy fart med stor slepekapasitet og ekstrem sjødyktighet.

Toppfarten er på tett opp mot 40 knop, og den vil således kunne komme raskt til unnsetning når hjelpen trengs. Skøyta er 22 meter lang og utstyrt med det siste innen moderne hjelpemidler for å kunne takle krevende redningsoppdrag i dårlig vær.

zoomMarit Bjørgen er gudmor til Redningsselskapets nye redningsskøyte
Marit Bjørgen er gudmor til Redningsselskapets nye redningsskøyte "Han Herman Horn".

Redningsskøyta vil primært betjene kyst-, fiske- og fritidsfartøy i tillegg til å kunne yte akutt livreddende innsats. Fartøyet er konstruert for å utføre operasjoner som sleping, berging, dykkeroppdrag, brann, ambulanse og syketransport. Skøyta er utstyrt med det nyeste innen radarteknologi og har i tillegg et avansert varmesøkende kamera. Dette gjør RS «Hans Herman Horn» til et komplett redningsfartøy.

RS 168 skal i sitt første år stasjoneres i Farsund. Etter dette vil den bli flyttet til værutsatte kyststrekninger i Nord-Norge. RS 168 er finansiert gjennom Redningsselskapets byggefond.

FAKTA - RS 168 «Hans Herman Horn»

Skroglengde: 22 meter

Klasse: Ulstein

Største bredde: 6,26 meter

Dypgang: 1,2 meter

Framdrift: Rolls-Royce Vannjet

Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk

Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)

Toppfart: 38 knop

Byggemateriale: Aluminium

Arbeidsdekk med slepevinsj

Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...