MILJØSTEMPLET: Er det mer miljøvennlig å frakte reker 100-vis av mil av gårde når tilgangen er å oppdrive lokalt? spør fisker Helene Kristoffersen i et leserinnlegg.Arkivfoto: Kjersti Kvile
MILJØSTEMPLET: Er det mer miljøvennlig å frakte reker 100-vis av mil av gårde når tilgangen er å oppdrive lokalt? spør fisker Helene Kristoffersen i et leserinnlegg.Arkivfoto: Kjersti Kvile

MSC - hvem tjener på det?

27. juni 2018  kl 09:00

Hvordan kan det gagne miljøet på noen måte at reka blir fraktet gjennom vårt landstrakte land, når det allerede er reke hvor den skal fortæres? Forleden dag kom en svensk kvinne og henvendte seg til meg i sjømatdisken på Fisketorget i Oslo. Hun lurte på hvilke produkter vi hadde som var MSC-sertifisert, jeg pekte ut en del produkter i disken hvorpå damen med en noe overrasket tone spurte:»Så du er kjent med MSC?»

Mitt første, (på den tiden var jeg uvitende) møte med MSC-sertifisering startet for en del år tilbake, da WWF gikk ut og rødlistet reka fra Skagerrak. Med all respekt for flott reke nordfra, men alvorlig talt: Hvordan kan det gagne miljøet på noen måte at reka blir fraktet gjennom vårt landstrakte land, når det allerede er reke hvor den skal fortæres? Blir den fraktet på EL-sykkel, da? Jeg er usikker på hvorvidt dette forslaget var veldig gjennomtenkt, med tanke på frakt, eller om WWF håpet på ikke å bli spurt om det, eller om de genuint mener det er mer miljøvennlig å frakte reker 100-vis av mil av gårde når tilgangen er å oppdrive lokalt? MILJØSTEMPLET: Er det mer miljøvennlig å frakte reker 100-vis av mil av gårde når tilgangen er å oppdrive lokalt? spør fisker Helene Kristoffersen i et leserinnlegg.Arkivfoto: Kjersti Kvile

For å lese mer trenger du abonnement

Glemt passord? Trykk her
—————VELG ALTERNATIV—————
——eller——
——eller——

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

- Feilinformerer om hva trafikklyssystemet er

Leserinnlegg
1 kommentar12. november 2018 19:58

- Lusemiddelbruken må stanses

Leserinnlegg
2 kommentarer12. november 2018 15:54

- Vi er skuffet over å bli fremstilt som miljøkriminelle

Leserinnlegg
6 kommentarer12. november 2018 09:32

- Det er ikke få pussige utspill vi nå ser fra oppdrettsbransjen

Leserinnlegg
3 kommentarer9. november 2018 15:12

- Fremnesvik bommer

Leserinnlegg
9. november 2018 15:12

- Fra ny giv og optimisme til nedtur i Honningsvåg

Leserinnlegg
1 kommentar8. november 2018 21:03

- Tar uroen fra villfisknæringen i Troms på alvor

Leserinnlegg
2 kommentarer8. november 2018 19:40
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...