BEKYMRET: Norsk makrell promoteres i en japansk dagligvarebutikk i byen Sendai.Pelagisk forenijng er bekymret over hvor lite penger som brukes på promotering av sild og makrell.Foto: Anders H. Furuset
BEKYMRET: Norsk makrell promoteres i en japansk dagligvarebutikk i byen Sendai.Pelagisk forenijng er bekymret over hvor lite penger som brukes på promotering av sild og makrell.Foto: Anders H. Furuset

Å spare seg til fant

Marked må bygges, utvikles og vedlikeholdes. Ikke en gang Coca Cola eller andre merkevarer som har tilnærmet verdensherredømme hviler på laurbærene.

Leserinnlegg
Skrevet av8. juni 2018 16:05Oppdatert:
8. juni 2018 16:12

- Og kanskje det er nettopp derfor de har et verdensnavn?

Så hvorfor skal markedsføringen av pelagisk fisk legges nesten brakk? De som sier det er dyrt å drive markedsføring, må huske hva kostnaden er når man ikke markedsfører. Det er å spare seg til fant.

Vi er derfor helt enig i Sildelaget sine innvendinger mot kuttene i markedsavgiften til Norges Sjømatråd.

I høringssvar har vi gitt utrykk for dette. I årsmeldingen vår var daværende styreleder Jonny Lokøy ute og advarte mot utviklingen og sa at godt markedsarbeid gir høyere etterspørsel og høyere pris. Sjømatrådet må få styrket arbeidet sitt i salg av pelagiske arter, ikke kuttet.

Vi frykter ytterligere kutt i markedsavgiften til Sjømatrådet vil få negative utslag.

Sjømat fra Norge har opparbeidet seg både status og en solid plass i markedet. Vi frykter ytterligere kutt i markedsavgiften til Sjømatrådet vil få negative utslag. Verdien på både sild og makrell synker, og mens «Sjømatrådet tilpasser seg sine nye rammebetingelser» så risikerer pelagisk næring å tape store summer og andeler i våre beste markeder.

Statssekretær Veronica Pedersen sier det er gjort en helhetlig vurdering. Da parkeres fiskeflåten på sidelinjen. Deres protester er ikke tatt høyde for i kuttene til Sjømatrådet. Hun sier også at Sjømatrådet må få tid til å tilpasse seg. Det ble ikke gitt tid til tilpassing da markedsavgiften ble redusert i første omgang. Og mens Sjømatrådet tilpasser seg, så driver konkurrentene våre og markedet og tilpasser seg hverandre.

Vi kan levere sunn, god og bærekraftig mat til millioner av mennesker i hele verden. Men vi er ikke de eneste som kan det. Likevel kutter norske myndigheter i markedsføringen av pelagisk fisk. Pelagisk Forening er som Norges Sildesalgslag hoderystende uenig i dette.

Sjømatrådet må styrke arbeidet med salg av pelagisk fisk. Da må markedsavgiften økes. Og når en næring ber om å få betale høyere avgift, da bør styresmaktene forstå at det er alvor.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

Juks eller krim?

Kronikk
21. juli 2018 16:00

Levendefangst og levendelagring er framtiden

Kommentar
1 kommentar19. juli 2018 12:18

Hva er fiskekriminalitet?

Leserinnlegg
3 kommentarer18. juli 2018 17:00

På grillen: Tilapi...kva?!

Kommentar
1 kommentar18. juli 2018 13:19

Tid for en god prosess

Leserinnlegg
16. juli 2018 11:30

Må vi tenke nytt om bærekraft?

Kommentar
1 kommentar14. juli 2018 10:37

Hvorfor går det så tregt med lukka anlegg?

Leserinnlegg
3 kommentarer13. juli 2018 18:50

- Sjømatrådets arbeid viser resultater

Kommentar
12. juli 2018 20:38

Mr «No Fish» til minne

Kommentar
11. juli 2018 13:38

- Ingen vet egentlig om fiskerinæringen er lovlydig

Leserinnlegg
1 kommentar11. juli 2018 09:49

Slipp kvinnene til i organisasjonsarbeidet

Kommentar
11. juli 2018 07:00

Klippfisk og brassespark

Leserinnlegg
1 kommentar9. juli 2018 21:00

Kamp om penger

Kommentar
8. juli 2018 18:40
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies Fiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...